Új típusú Starlink műholdakat küld fel ma a SpaceX

Még nem a tervezett következő technológiai lépés, de már közel van hozzá.

A SpaceX tegnap, egy nappal a felbocsátás előtt osztott meg részleteket a vállalat következő generációs, Starlink V2 Mini műholdjairól.

Első lépésként a magyar idő szerint ma este 20:38-kor induló rakéta 21 darab Starlink V2 Minit visz magával. Az új típusú műholdak a Gen2 FCC licenc alapján működnek – ez az engedély biztosítja a SpaceX-nek, hogy a tervezett és névleges 29 998-ból jelenleg 7500 műholdat pályára is állíthat.

A tervek szerint a vállalat fokozatosan lecseréli az előző, V1.5-ös műholdakat a nagyobb V2-re. Az eredeti tervek szerint az új V2 műholdak 305 kilós V1.5-höz képest 1250-2000 kilogrammot nyomnak, két, egyenként 52,5 négyzetméteres, 30 méter fesztávolságú napelem panel látja el őket energiával, az általuk biztosított sávszélesség pedig tízszerese az elődjének. De bár már több tucatot legyártottak belőle, ezek a szerkezetek olyan nagyok, hogy csak a Starship rakétája tudná őket pályára állítani – viszont ennek a rakétának a fejlesztése késik, ezért a SpeceX köztes megoldásként alakította ki a V2 Minit, melyet a Falcon 9 is elbír.

A hozzáférhetővé tett specifikáció alapján a Mini kb. 830 kilós lehet, nagyobb kapacitású az antennája, új frekvenciakészlete is van, összességében az 1.5-höz képest 50 százalékkal növeli meg egyetlen eszköz sávszélességét.

A SpaceX azt is bejelentette, hogy a drága xenon meghajtás kiváltására a V2 műholdak számára egy új, a Hall effektus alapján működő, argon üzemanyagú manőverező motort fejlesztettek ki. Összehasonlításként: az űrtechnikában elterjedt xenon üzemanyag kilogrammja 3000–10 000 amerikai dollár, a xenon helyett a SpaceX által is használt kriptoné 500–1500 dollár, míg a 99,999 százalékos tisztaságú argonért mindössze 5–17 dollárt kell fizetni.

A startot a szokásos helyen, a SpaceX YouTube csatornáján is lehet követni:

Azóta történt

Előzmények