Több mint félmilliárd mobil fogyott tavaly

A 2002-es 431,6 millióhoz képest 21 százalékkal több, 520 millió mobiltelefon talált vevőre tavaly világszerte, így az eladások összértéke megközelítette a százmilliárd dollárt – derül ki a Gartner Inc. technológiai piackutató cég statisztikájából. A negyedik negyedévben 27 százalékkal, 157,3 millió darabra emelkedett a globális értékesítés. Ez évre a Gartner a piac további dinamikus – bár a tavalyinál lassabb – bővülését várja, prognózisa szerint 580 millió készülék fog elkelni, ami 11,5 százalékos növekedést jelent, s egyben 20 millióval több a múlt havi előrejelzésben szereplő adatnál.

Ben Wood, a cég vezető elemzője a tavalyi erős növekedést azzal magyarázza, hogy a fejlett piacokon a felhasználók a vártnál magasabb számban cserélték le régi készülékeiket fényképezőgépes, színes kijelzős modellekre, a feltörekvő piacokon pedig – így Kínában, Indiában és Oroszországban – ugyancsak a vártnál erősebb kereslet mutatkozott az egyszerűbb telefonok iránt. Az 520 milliós szám 20–50 millióval nagyobb az egyes gyártók saját becsléseinél, s a vezető cégek közül az amerikai Motorola és a japán-svéd Sony Ericsson részben annak tudhatja be világpiaci részesedésének csökkenését, hogy alulkalkulálta és ezért nem tudta teljesen kielégíteni a keresletet.

Hozzájuk hasonlóan a világelső Nokia is veszített részesedéséből, ami hosszú évek óta nem fordult elő a finn vállalattal. A Gartner szerint a Nokiára az egyszerűbb és a szofisztikált készülékek kategóriájában egyaránt nyomás nehezedik: az előbbiben főleg az agresszív árstratégiát alkalmazó német Siemens nyomul – különösen Kelet-Európában –, az utóbbiban leginkább a dél-koreai Samsung Electronics hódít el vevőket a Nokiától, amely csak azzal vigasztalódhat, hogy tavaly piacvezető lett az Egyesült Államokban. Kifejezetten büszke lehet viszont tavalyi teljesítményére a szintén dél-koreai LG Electronics, amely első alkalommal érte el az öt százalékos részesedést.

Azóta történt

Előzmények