Már most milliárdos üzlet a mikrofizetés

A magyarországi mikropayment (mikrofizetés) rohamosan fejlődő piaci szegmens, így annak feltérképezése egyelőre várat magára, sőt gyakran összekeverik az e-kereskedelemmel is – közölték a Napi Gazdaságnak a voXinfo Kft.-nél. Utóbbi ugyanis hagyományos kereskedelemnek minősül a szokásos csomagküldő logisztikával, az internet csak kommunikációs csatornaként funkcionál, fizikai áruról van szó – például könyv, cd, dvd, műszaki cikkek –, a fizetés offline módon, általában utánvétellel történik. Ezzel szemben a mikropayment beiktatásával online termékeket árusítanak, azaz főként tartalmi szolgáltatásokat, és ezek ára általában jóval olcsóbb az e-kereskedelmi árakhoz képest.

A mikropayment felhasználási területe a voXinfo szerint óriási, s egyelőre kihasználatlan, ám így is milliárdos üzlet, főként mert a tartalmak reprodukálásának költsége alacsony. Ilyen tartalmi szolgáltatások lehetnek többek között a mobiltelefonos logók, csengőhangok, programok, szöveges és más dokumentumok, online hirdetések, vagy részvétel valamilyen online tevékenységben. Ezeket többféleképpen vásárolhatja meg a célközönség. Egyik a távközlési szolgáltatáson alapuló, emelt díjas szolgáltatás: telefonhívás vagy sms. Ugyancsak a távközlésben használatos a mikropayment egyik korábbi, úgynevezett prepaid fajtája is, mint például az olcsó internetes távhívásra használt Neophone kártya.

Az első hazai mikropayment rendszert kidolgozó voXinfo számításai szerint ma Magyarországon nagyjából öt-nyolc cég foglalkozik az sms-en keresztül történő mikrofizetési rendszerekkel, és csupán két-három társaság használja az emelt díjas telefont. Egy-egy letöltés ára sms-enként 200-500 forint között szóródhat, és a napi letöltések meghaladhatják akár a 15-30 ezret is. A voXinfo szerint egyébként a probléma éppen az, hogy a mikropaymentet egyelőre csak szórakozásra használják, "hasznos" tartalom szolgáltatására kevesen vállalkoznak. Elemzők szerint az online kereskedelem dinamikus növekedése ellenére a vásárlók félnek a bankkártyás csalásoktól, az adataikkal való esetleges visszaélésektől, valamint a fizetési rendszerek bonyolultságától. Többek között ezen nehézségek elhárítására dolgozták ki a mikrofizetési rendszert. Fontos megjegyezni azt is, hogy az ingyenes tartalomszolgáltatók reklámbevételének csökkenése is aktuálissá teszi a nagy gyakoriságú, kis összegű fizetések alkalmazását, amelynek egyes változatai megszüntethetik a vásárlók félelmeit is. Így a tartalomszolgáltatók bevételhez juthatnak digitális árukért, szöveges információ, kép, hang, videó letöltéséért, azaz olyan árukért, amelyeket eddig jobb híján ingyenesen vagy csak bonyolult - a vásárlót gyakran elriasztó - eljárással tudtak kifizettetni. A hazai mikrofizetés eddigi főbb alkalmazási területei: részvételi és licitdíjak játékokban, kép- és videoletöltések, doktori disszertációk, cikkek letöltése, adatbázis-keresés, céginformációk keresése, sms-szolgáltatások, hirdetés felvétele, tanácsadó rendszer.

Azóta történt

Előzmények