Nehezebb lesz pénzt keresni a YouTube-on

A szigorítások életbe léptetése rossz hír a kisebb látogatottságú csatornák üzemeltetőinek, akik többségükben eleshetnek az eddigi reklámbevételektől.

A YouTube vezető termékmenedzsere és vezető üzleti főnöke a hivatalos blogon jelentették be, hogy a korábbi szigorításokat újabbak követik, vagyis megváltoznak azok a szabályok, melyek alapján a tartalmakat feltöltők reklámbevételekhez juthatnak a videómegosztó használatával.

E lépésekkel párhuzamosan újra megerősítették, hogy a YouTube alkalmazottai személyesen fogják ellenőrizni a videókat, mielőtt engedélyeznék, hogy a nagy látogatottságú tartalmakhoz a nagy hirdetők reklámokat rendeljenek. Mindez összefüggésben áll azzal a közelmúltbeli eseménnyel, amikor egy öngyilkosság áldozata volt látható egy felvételen, és emiatt nem kevés reklámozó bojkottot hirdetett, közülük sokan nehezményezték, hogy elfogadhatatlan tartalmakhoz kapcsolják hirdetéseiket.

A legfontosabb két intézkedés, hogy a reklámok megjelenítésének engedélyezéséhez a feltöltőnek meg kell felelnie két követelménynek: legalább ezer feliratkozott követőjének kell lennie, illetve a megelőző 12 hónapban több mint négyezer órányi – mástól származó – megtekintést regisztrált a rendszer (a tavaly bevezetett rendszer szerint eddig 10 ezer megtekintést kellett teljesíteni).

A másik, fent említett lépés, a Google Preferred program kibővítése: ez a tavaly meghirdetett program a nagy hirdetőknek szól, akik extra díj fejében megjelenhetnek a legnépszerűbb videókban, azokban, melyek a 18-34 éves korosztályban a leglátogatottabb öt százalékba tartoznak bele. Ez a folyamat mindeddig automatizált volt, de a YouTube közölte, hogy mindezeket manuálisan felül fogják vizsgálni, hogy nem törvénybe ütközőek-e, nem terjesztenek-e gyűlöletbeszédet, erőszakos tartalmat stb., vagyis elviekben egy olyan videó, melyet Logan Paul tett közzé, eleve kizárásra kerül, hiába hatalmas a látogatottsága. A Google már korábban közölte, hogy a vitatott tartalmak kiszűrésére év végéig több mint tízezer embert vesznek fel.

Ezzel a lépéssel rést ütnek a korábbi gyakorlatukon, mivel a Google – bármilyen hasonló problémájuk akadt, például a kiadókkal folytatott nagy harcban –, mindig határozottan kiállt a reaktív védekezés mellett, vagyis akkor lépnek, ha jeleztek egy problémát, az új szabályok azonban proaktívak, vagyis egyfajta cenzúrát jelentenek.

Azóta történt

  • A YouTube újra bepróbálkozik a zeneszolgáltatással

    Egy olyan területen próbálnak kitörési pontot találni, melyen eddig nem sok sikert értek el, koncepció sem nagyon látszott.

Előzmények