- Milyen routert?
- eBay
- Videó stream letöltése
- QNAP hálózati adattárolók (NAS)
- Facebook és Messenger
- Lejtőre került a streaming
- Hamarosan elképesztő mennyiségű áramot fogyasztanak el az adatközpontok és az AI
- Szilárdtest-akkumulátorokat fejleszt Kína, jöhet az áttörés?
- A Sony szerint Japánon kívül is hódíthat az anime
- Windows 11
Új hozzászólás Aktív témák
-
gabor7th
addikt
Idővel majd rájönnek az emberek, hogy a többi dolog se biztonságos és vissza kell fordulni a zsákutcából. A gond az, hogy rengeteg pénz van benne akár annyi is, hogy talán sikerülni fog a zsákutca végéig vinni az embereket, vagyis a teljes összeomlásig. Mert az okosautód se lesz biztonságos, az okosházad se lesz az, a netre kötött ipar is csak szívni fog, a netre kötött állam is folyton botrányokról fog szólni. Sajnos olyan emberek vannak döntési helyzetbe akik ahhoz már túl öregek, hogy ezt felfogják és amúgy az egész életükben azt hallották, hogy ez a kössünk mindent netre jó ötlet és ezt még megtámogatja a csomó pénz is amit kapnak. Ja és nem az nem fejlődés, hogy egy csomó fontos dolgot nem biztonságos rendszerekre bízzuk és nem nem fog sikerülni megoldani, hogy azok legyenek.
A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu
-
TomMusic
őstag
Hogyan lehet az emberi faj ennyire gyarló?
Állítólag az egyetemen töltött évek a legszebbek. Ezért a képzési időt próbálom a lehető leghosszabbra nyújtani.
-
#77646080
törölt tag
Nagyon jó ötlet, helyes az irány. Érthető magyarázat, ezt így érdemes csinálni.
-
addikt
Inkább a GPS-t kéne fejleszteni!
-
Foglalt név
addikt
"olyan emberek vannak döntési helyzetbe akik ahhoz már túl öregek, hogy ezt felfogják és amúgy az egész életükben azt hallották, hogy ez a kössünk mindent netre"
Az internet az ezredforduló terjedt el igazán. A "netre kötés" egy ennél is fiatalabb folyamat, aki egész életében ezt hallotta, jó ha beért a második X-be. Véleményed szerint irányító pozícióba középiskolásokat kéne pakolni, hogy az utópiába érjünk?! Ezt most kicsit túltoltad, nem? -
nem csak a szándékos zavarásra/hackelésre kell itt gondolni, annyi rádiós kütyüt használunk, hogy egy hibás példány óvatlanul is durván bezavarhat a GPS-jelbe. No meg ott a napszél, ami úgy fújja az ionoszférát, mint c.gyerek a buborékot, nem beszélve arról, hogy egy komolyabb napkitöréstől maguk a műholdak is megkettyenhetnek.
Egy sziklás helyen manőverező hajónál (ld Costa Concordia) 10m hirtelen pontatlanság emberéletekbe kerülhet többmilliárdos károk mellett. Ehhez nem feltétlen kell Szergej Jovánovics mintapolgár kínai gyártmányú traffipax-blokkolóját bevetni, lehet elég, ha egy komolyabb méretű napfoltcsoport felénk fordul.
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
gabor7th
addikt
válasz Foglalt név #5 üzenetére
Az hogy egy "összekötött világban" fognunk élni sokkal régebbi eszme.
A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu
-
Z_A_P
addikt
a GPS-hez képest nagy előnye, hogy az átlagos jele 1,3 milliószor erősebb a GPS-jelénél, így sokkal nehezebb megzavarni. Ugyanakkor működtetéséhez nagyon erős transzmitterekre, nagy antennákra van szükség
Vajon ennek az elolenyekre (koztuk emberekre) gyakorolt hosszutavu hatasat mennyire vizsgaljak? Mondjuk gondolom ez "csak egy ujabb" normal radiojel lesz a tobbi melle...
OK
-
sztanozs
veterán
A GPS jele sokkal gyengébb (persze a földfelszínen, nem kibocsájtáskor), de nem azt jelenti, hogy ezek a jelek erősebbek lennének, mint mondjuk egy sztenderd tv vagy rádió adás.
JOGI NYILATKOZAT: A bejegyzéseim és hozzászólásaim a személyes véleményemet tükrözik; ezek nem tekinthetők a munkáltatóm hivatalos állásfoglalásának...
-
sztanozs
veterán
GPS Power: [link]
Tehát a GPS kibocsájtási teljesítmény ~26,4 W. Feltételezem a cikkben nem a kibocsátási erő 1,3 milliószoros - azaz 34 MW (megawatt) , hanem a fogadó oldalon érzékelt teljesítményről van szó.Visztont, mivel a GPS a vevő a maga oldalán -130 dBm jelerősséget lát, ennek 1.3 milliószorosa (+65 dB) is csupán -65 dBm, ami megegyezik az otthoni wifi minimális használható jelerősségével (~65 dBm).
[ Szerkesztve ]
JOGI NYILATKOZAT: A bejegyzéseim és hozzászólásaim a személyes véleményemet tükrözik; ezek nem tekinthetők a munkáltatóm hivatalos állásfoglalásának...
-
nagyúr
Huhh... soroljuk a dolgot.
1.: A műholdas navigációs (GNSS) jelet zavarni lehet, itt alapvetően nem hagyományos értelembe vett számítógépes hack-ről van szó, hanem valaki az adott GNSS frekvenciát vagy alapból elnyomja (tehát nem fogja a vevő "látni" a műholdak jelét), vagy pedig direkt hibás adatokat ad le a GNSS-en (a nem katonai sávokon futó jelek működése ismert, így nem okoz problémát hogy mímeljék egy GNSS műhold jelét úgy, hogy nem valós időt (és ezáltal pozíciót) fog a vevő kiolvasni. A katonai sávokat csak elnyomni lehet, lévén a kódolásuk hétpecsétes titok.
2.: Nem csak egy GNSS van. A globális rendszerben per pillanat négy működik (az amerikai GPS, az orosz GLONASS, a kínai BeiDoi(-2) és az európai Galileo), van további két regionális, egy indiai és egy japán, mindkettő egyébként elérhető Dél-Korea környékén. Mivel a legtöbb modern vevő már eleve két-három vagy akár mindegyik GNSS rendszert ismeri, így nem elég egyetlen GNSS rendszert zavarni, hogy az problémát jelentsen, legalábbis általánosan.
3.: Aki zavarni akar, az a LORAN / eLORAN rendszert is tudja zavarni, tehát valahol nem értem a félelmet.
4.: Tengerhajózásnál azért az kicsit nehezen felvázolható rendszer, hogy valóban komoly problémát okozzon a nyílt tengeren a GNSS rendszer(ek) zavarása. Ahhoz huzamos ideig kell zavarni, a zavaró jel forrását pedig fel lehet kutatni, ellene támadást indítani. A GNSS jel elnyomása esetén élből értesül a legénység arról, hogy nincs GNSS, tehát innentől hagyományos kézi navigációval haladhat tovább - nem túl pontos, de azért évszázadokon át bevált. Leginkább az automatizált hajóvezérlő rendszereknél okozhat ez problémát, de ehhez vagy a rendszert kell felkészíteni az ilyen helyzetre, vagy a jelenlegi helyzetben amúgy is ott van a személyzet, aki ilyenkor beavatkozhat.
5.: Szintén tengerhajózás / repülés: a lézergiroszkópok, gyorsulásmérők és számítógépek korában a GNSS jelek hiánya azért nem középkori szintre veti vissza a hajók helyzetmeghatározását... Igaz, tény, hogy a kisebb hajókon ma már szinte kizárólag GNSS van. De a nagyobb hajókon működő rendszerek jó része azért már fel van készítve a GNSS jel hiányára.
6.: Katonai szinten sok tényező van, amit nem sorolnak fel. Például az új GPS Block III műholdak direkt erősebb jelet sugároznak egy kiválasztott zónába, ahol a hagyományos zavarás így elégtelen ellenük.
Összegezve: a veszély létező, de itt egy kicsit eltúlozzák azt...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Snoop-y
veterán
válasz Foglalt név #5 üzenetére
Mint mindig...
New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need
-
sztanozs
veterán
Összegezve: a veszély létező, de itt egy kicsit eltúlozzák azt...
Valamire csak el kellett lőni a közbeszerzéses milliárdokat - plusz egy GPS rendszert csak nem fognak ők is építeni...
[ Szerkesztve ]
JOGI NYILATKOZAT: A bejegyzéseim és hozzászólásaim a személyes véleményemet tükrözik; ezek nem tekinthetők a munkáltatóm hivatalos állásfoglalásának...
-
gabor7th
addikt
Volt már hír arról, hogy átvették az irányítást a műhold felett és nemcsak jelzavarásról volt szó. Csak mondjuk a dolog tartott húsz percig és kárt nem okoztak, aztán kidobták őket. Mostmár lehet sokkal komolyabb a baj.
A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu
-
gabor7th
addikt
Off: Lehet hallani EMPről, hogy leállítja az elektronikus rendszereket, de hallottam én már úgynevezett "elnyomó" rendszerekról amik hasonló dolgot eredményeznek de máshogy működnek. Azt te tudod, hogy hogyan?
[ Szerkesztve ]
A számítástechnika új negatív trendjei: ujtechkor.blog.hu
-
sztanozs
veterán
elnyomó - egyszerűen nagyobb teljesíményt produkáló zajforrás a vételi helyen, mint az legitim adóé. pontosabban az adott frekvenciatartományban olyan rossz jel/zaj arányt produkál, hogy a jel már ne legyen ésszerűen visszaállítható.hát én nem nagyon tudok elképzelni (egy nem irányított) fegyvert, ami nem EMP alapon működve ugyanazt tudná csinálni.
[ Szerkesztve ]
JOGI NYILATKOZAT: A bejegyzéseim és hozzászólásaim a személyes véleményemet tükrözik; ezek nem tekinthetők a munkáltatóm hivatalos állásfoglalásának...
-
-
nagyúr
@sztanozs: ...plusz egy GPS rendszert csak nem fognak ők is építeni...
Mint említettem, Japán ( QZSS ) és India ( NAVIC ) saját GNSS rendszerrel bír, miért lenne ördögtől való egy saját GNSS? Pláne, hogy saját hordozórakétát is fejlesztenek, illetve saját űriparuk van.
@gabor7th: Volt már hír arról, hogy átvették az irányítást a műhold felett és nemcsak jelzavarásról volt szó.
De nem GNSS műhold felet. Hogy civil kommunikációs vagy tudományos műholdat meghackeltek egy kicsit más tészta, mint egy GNSS műhold meghackelése...
Lehet hallani EMPről, hogy leállítja az elektronikus rendszereket,
Sajnos az is el van túlozva. Plusz az EMP kvázi ugyan az, mint egy komolyabb napkitörés. Kárt okozhatnak, de hogy egy globális GNSS hálózatban valós kiesést hozz létre nem elég egy-két műholdat kiütnöd, hanem azt kell elérned, hogy a műholdat nagyobb részét kiüsd. Olyan műholdakat, amelyek cirka 20 000 km magasan keringenek...
, de hallottam én már úgynevezett "elnyomó" rendszerekról amik hasonló dolgot eredményeznek de máshogy működnek.
Nem tudom pontosan mire gondolsz, egy teóriát olvastam, mely szerint a GNSS műholdak alatti pályán keringő (cubesat, vagyis) igen kicsi műholdakból álló hálózatot hoznának létre, amely az adott frekin zavarójelet sugároz. Katonai szempontból viszonylag egyszerűen kivitelezhető, már ha a több tíz, vagy több száz millió dolláros költség következményeit nézzük. A költségekből látható, hogy nem kóbor anarchisták játékszere. Elvben működhet, kérdés, hogy mit fognak erre reagálni.
Évek óta téma, hogy milyen tevékenység minősül a világűrben háborúsnak. A másik fél műholdját megtámadni, vagy a jeleit zavarni annak minősül minden forgatókönyv szerint. Tehát innen nézve ez már politikai döntés, hogy erre mit reagálnak.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
sztanozs
veterán
Mármint úgy értettem, hogy politikailag könnyebben eladható egy alternatív technológia, főleg, hogy GNSS minden szomszédnak van és egy-két műholdat könnyebb kiiktatni, mint 20-30 part-menti adótornyot.
JOGI NYILATKOZAT: A bejegyzéseim és hozzászólásaim a személyes véleményemet tükrözik; ezek nem tekinthetők a munkáltatóm hivatalos állásfoglalásának...
-
Az az 1-2 inkább 10-20 manapság, ahhoz hogy pl tengeren full szabad ég alatt ne legyen használható jel. Meg lehet csinálni a mai rakétatechnikával, de drága mulatság. Persze ha nagyhatalmak közti nyílt háborút látnánk, garantálható, hogy ezzel kezdenék: óriási stratégiai előnnyel jár és a sajtó/nemzetközi közvélemény se hápog, hogy kinyírtak x-ezer ártatlan embert. Az ellenfél meg gyűjtögesseen csak új GNSS konstellációra.
[ Szerkesztve ]
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
Ha el akarod érni, hogy semmilyen műholdas navigáció ne legyen egy adott területen, akkor minden arra kószáló GNSS holdat ki kell iktatni, a sajátjainkat is (annak is tudja használni a civil frekijeit az ellenség).
Persze ez már csak világháborús helyzetben fordulhat elő, mert pl egy kína-usa konfliktus esetén amelyik fél lelő pl egy Glonass holdat, az rögtön át is passzolta Oroszországot az ellenfél táborába.
Tippre a következő 50év folyamán a Koreai háborút be fogják fejezni, 100% tutira nagyhatalmi részvétellel, akkor valszleg láthatunk ilyesmit.
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
-
-
nagyúr
@sztanozs: hogy GNSS minden szomszédnak van és egy-két műholdat könnyebb kiiktatni, mint 20-30 part-menti adótornyot.
Attól tartok rosszul ülsz a lovon. A regionális GNSS műholdak 36 000 km magasan keringenek, a globálisak cirka 20 000 km-es magasságban.
Előbb fog bármelyik katonai erő elpusztítani 20-30 partmenti adótornyot, mint egy-két ilyen magasan keringő műholdat.
@T72killer: Ha el akarod érni, hogy semmilyen műholdas navigáció ne legyen egy adott területen, akkor minden arra kószáló GNSS holdat ki kell iktatni, a sajátjainkat is
A globális GNSS rendszerek műholdjai esetében ez annyit tesz, hogy a konstelláció cirka 2/3-adát el kell pusztítanod ahhoz, hogy a rendszer teljesen használhatatlan legyen ( itt egy jó ábra, gyakorlatilag egy ponton lévő pozíció esetén 4 műholdra való rálátás elég a helymeghatározáshoz a GPS esetében, e felett már csak a pontosságot növelik a további műholdak).
@gabor7th: A kínaiak olyan rakétát teszteltek ami fizikailag semmisít meg műholdakat. Ők inkább biztosra mennek. Bár bizonyos műholdak sokkal messzebb vannak mint amit el tudtak érni.
Ezek LEO (vagyis ~1000km-es magasság alatti) műholdak esetén voltak igazak. Ahhoz, hogy MEO (~1000km-től 36000km-ig tartó, körpályán keringő régió) műholdat elpusztítsanak, gyakorlatilag olyan hordozórakétákat kell használni, amivel ilyen magasan keringő műholdakat indítanak.
Technikailag természetesen megoldható, de nekem nincs tudomásom ilyen elfogó-műholdról.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
#65675776
törölt tag
Ja, leszámítva mikor pl fél Kanada energiahálózata leállt miatta [link], a torontoi tőzsdén felfüggesztették a kereskedést, mert a(z egyébként árnyékolt) szervertermekben egy halom vinyó összefosta magát. Vagy a műholdak jó része elvesztette a kommunikációt a földi irányítóhelyekkel. Főleg a sarkvidék közeli régiókban okoz problémát, mert ott véknyabb a magnetoszféra.
De ami azt illeti már az 1800-as években is előfordult (1859-ben és 1882-ben), hogy erős naptevékenység megzavarta a telegráfhálózatokat. Még a vezetékeseket is!
Hallottál sok mindenről, de ennyi. Ismereteid láthatóan semmiről sincsenek.
Úgy meg egyébként: a mai napig az egyik legpontosabb helymeghatározási rendszer a CNS (csillagnavigáció). Ez hova tünt a hajózásból? Már csak nincs is szükség kézzel bohóckodni a szeksztánsokkal és oktánsokkal, az egész működne automatizáltan. Még csak sok helyet sem foglal, elvégre ICBM-eken, ahol minden kilogramm és köbcenti számít elfér. Ahogy meglepő módon a kritikus fontosságú légi harcálláspontokon és felderítőgépeken is mindegyiken ott van, mint zavarhatatlan és pontos rendszer.
[ Szerkesztve ]
-
-=MrLF=-
senior tag
"sohase lett semmi", keress a "Carrington esemény"-re [link], szóval van rá esély, hogy pár évre áram nélkül maradunk.
[Kilenc napra voltunk a digitális világvégétől]protonmail.com Secure Email Based in Switzerland . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . startpage.com The world's most private search engine from Netherland
-
dajkopali
addikt
válasz #65675776 #31 üzenetére
"Úgy meg egyébként: a mai napig az egyik legpontosabb helymeghatározási rendszer a CNS (csillagnavigáció). Ez hova tünt a hajózásból?"
Igen, erre van utalás a forrásban is, talán ki kellett volna emelnem...
Kb. ugyanaz a helyzet, mint a pilótáknál, akik már hosszú ideje panaszkodnak arra, hogy mivel a gépek és a szoftverek nagyjából a munkájuk 90 százalékát elveszik, hosszú járatokon gyakorlatilag csak gombokat kell nyomogatniuk, így mind az oktatásban, mind a gyakorlatban elsikkad a manuális vezérlés. Még az idősebb, tapasztaltabb pilóták is elégedetlenek, mivel képességeik és tudásuk karbantartásához rutin kéne, de erre alig van lehetőségük. Repülőt vezetni olyan, mint a harcművészet: az elmélet mellett folyamatos napi gyakorlás kell.
A cikk szerint a hajózásban is van valami hasonló: míg pár évtizede minden tengerésztiszt képes volt szextánssal, vonalzóval és térképpel helyzetmeghatározásra - kb. a csillagok alapján tájékozódni, ahogy kétezer éve is -, addigra ma már a felnövő új generációk teljesen gépfüggők, esetleges, hogy ki ismeri a hagyományos módszereket, és gyakorlat sincs rá. Kb, mintha egy katona nem ismeri a Morse-kódokat, hogy ha a rádió tönkremegy, tudjon kommunikálni.[ Szerkesztve ]
"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter
-
gabor7th
addikt
-
Hasznos hsz egy ilyen cikk alá.
Nekem sokkal kisebb tudással és érdeklődéssel is túl "olcsó pánik keltő" hatású volt a cikk, mint ha attól kéne félni, hogy ha átmenetileg leáll a GPS (ami, ahogy részletezed, nem a komplett GNSS, mert van több független műholdas rendszer és azon belül is többféle jel, stb) akkor még tiszta időben sem tud az ablakon ki, vagy az égre fel, illetve rá egy valahol a szekrényben porosodó, kabalaként félretett mágneses iránytűre, esetleg kiegészítésül még valamelyik személyzeti tag improvizálva az okostelefonja gyorsulásérzékelőjére és giroszkópjára (kiegészítve/ellenőrizve a középkori megoldást, hogy hatalmasat ne tévedjenek olyasmivel, hogy fejjel lefelé nézik az papírtérképet, mint ha az is betájolná magát), hanem borítékolható, hogy teljes sebességgel vakon belehajóznak a legközelebbi hegyoldalba úgy, hogy már két másik civil hajóról is integetnek nekik, hogy valószínűleg rossz felé mennek, mert nincs arra ipari/katonai méretű hajóknak kikötő, csak kis vitorlások mennek arra: "Hiába, GPS nélkül teljesen vakok voltunk, nem tehettünk semmit, csak hátradőltünk és vártuk a katasztrófát, de bátran adtuk életünket a hazáért/vállalatért. (Az egyetlen túlélő, aki ott sem volt.)"[ Szerkesztve ]
TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."
-
Kisgépkezelő
senior tag
válasz #65675776 #31 üzenetére
Mondjuk egy hajón azért zavarhatja a csillagnavigácót két-három olyan gyakori jelenség, ami a stratoszféra határán közlekedő ICBM-nél, és magasan szálló repülőgépeknél nem jelent gondot. Pl: felhő, köd, monszuneső stb... Még ellenséges tevékenység sem kell hozzá, hogy működésképtelen legyen akár napokig. Ettől függetlenül úgy tudom, hogy azért komolyabb helyeken még mindig elvárják az ismeretét.
-
vicze
félisten
válasz #65675776 #31 üzenetére
Tök jó a csillag alapú navigálás, 3 nap esős időjárás után, valahova biztos kilyukadsz.
Kétség kívül visszahozná a régi idők izgalmait a hajózásba.A radar/sziget témában valahogy ez jutott eszembe. Vannak tehetségesek.
[ Szerkesztve ]
-
#65675776
törölt tag
válasz Kisgépkezelő #39 üzenetére
Erős zivatartevékenység ugyan úgy leárnyékolja a műholdak jeleit is, ahogy a rádiojeleket is. Egyébként meg a csillagok helyzete alapvetően csak ellenőrzésre, pontosításra kell. Ahogy Pali és Cifu is írta, évszázadokon keresztül simán elhajózgattak, csak a navigációs tudás feledésbe merült. Az utolsó igazi áttörés a hajózásban is használható pontos óra megalkotása volt (1761, John Harrison). Onnantól kezdve, hogy tudod pontosan mérni az időt már csak pontos térkép és vonalzó kell, plusz egy eszköz, amivel tudsz számolni. Ezekkel már teljesen kielégítően lehet navigálni akár az óceánokon is, akár heteken keresztül. Emellett ott a radar, amivel szintén tudod pontosítani a a helyzeted, mivel látod a szigeteket. Ha meg tiszta az égbolt akár csak egy percre is, akkor már tudod használni a CNS-t a pontosításra.
A radart leszámítva évszázadokon keresztül így működött a navigáció, méghozzá sikeresen.
vicze1: Az nem sziget, hanem másik hajó volt. Nagyon nem ugyanaz. Ha a két hajó legénysége és tisztjei nincsenek összhangban az elkerülőmanőverek vonatkozásában, akkor abból ütközés lesz. Ugyan az, mint as repülésben sokáig az ütközéselkerülő rendszerek simán csak merülési parancsot adtak ki, azazu mind a két gépet ugyanabba az irányba térítették ki. Persze azóta finomítottak a rendszeren, és a két eszköz kommunikál egymással is, azaz ellentétes parancsot adnak ki. De a madarakkal való ütközések nagy része is azért volt elkerülhetetlen, mert a pilóták és a madarak reflexei is ugyanazt diktálták, mégpedig a süllyedést. A madaraknál ez egy felülírhatatlan ösztön, a pilótáknak viszont megtanítják (legalábbis értelmesebb helyeken), hogy madarak észlelkésekor emelkedni kell, mert a madár zuhanásba fog kezdeni.
[ Szerkesztve ]
-
CPT.Pirk
Jómunkásember
Az 50-es évek végétől volt már műhold ellen nukleáris robbanófejes rakéta, a 80-as évektől meg hagyományos robbanófejes rakéta. Ez utóbbiakat ráadásul minimálisan módosított F-15 vagy Mig-31 fel is tudta vinni indítási magasságra, szóval elég triviálissá vált a feladat.
Azóta meg már Kínának, meg még ki tudja hány országnak van műhold ellen használható rakétája. Mostanra már azt hiszem hajófedélzetről indítható verziók is szolgálatban állnak.Az adótornyok felrobbantásához viszont oda kell menni és valami irányított fegyverrel vagy valami különleges alakulattal kell megoldani a helyzetet. Mindkettő költséges és / vagy veszélyes.
Nincs más - csak egy szál gitár - szidom a rendszert - forradalmár. - Én vagyok egyedül 88 telén. (Auróra)
-
#65675776
törölt tag
Ezek a rakáték csak LEO műholdak ellen voltak jók. Az amerikai ASAT pl 563 km-es magasságig. A kínaiak is csak <900 km magasságban repülő műholdat lőttek le, de ahhoz egy kellemes ICBM-et kellett felhasználniuk. Teljesen olcsó megoldás.
Az SM3 mondjuk elméletileg 2500 km-es hatótávolsággal bír. És messze olcsóbb és jobb megoldás, mint a kínaiaké. Talán a jelenlegi legkifinumultabb az összes közül.
De mindez roppant kevés a GPS műholdak ellen, ennek a hatómagasságnak a 10x kellene alsó hangon ellenük.
-
válasz #65675776 #37 üzenetére
Azt azért hagytam ki, mert triviálisnak vettem, hogy aki GPS-t akar zavarni, az rögtön radart is fog, egyébként túl egyszerű marad a hajózók élete.
TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."
-
nagyúr
@Dajkopali: Még az idősebb, tapasztaltabb pilóták is elégedetlenek, mivel képességeik és tudásuk karbantartásához rutin kéne, de erre alig van lehetőségük. Repülőt vezetni olyan, mint a harcművészet: az elmélet mellett folyamatos napi gyakorlás kell.
Csakhogy innen nézve viszont az ember többször hibázik, mint a gép...
míg pár évtizede minden tengerésztiszt képes volt szextánssal, vonalzóval és térképpel helyzetmeghatározásra - kb. a csillagok alapján tájékozódni, ahogy kétezer éve is -, addigra ma már a felnövő új generációk teljesen gépfüggők, esetleges, hogy ki ismeri a hagyományos módszereket, és gyakorlat sincs rá.
Például az amerikai haditengerészetnél a pár éve visszaállította a szextánssal való helyzetmeghatározás oktatását.
@gabor7th: A GPS nem biztos, hogy leáll, hanem hamis infót fog küldeni.
A GPS hamis info küldéshez azért nem árt, ha közvetlenül rálátsz a hajóra (ugyanis viszonylag magas frekvenciás frekit használnak, ami nem szereti a Föld görbületét követni), tehát nagy távolságból ez nem opció...
@vicze1: Tök jó a csillag alapú navigálás, 3 nap esős időjárás után, valahova biztos kilyukadsz.
Esős időjárásban is nagyjából meg lehet határozni a nap helyzetét, egy viszonylag pontos óra meg csak van a hajón. Innen kezdve már csak egy tengerészeti almanachra van szükséged, és hozzávetőleg meg tudod határozni a helyzetedet.
A radar/sziget témában valahogy ez jutott eszembe. Vannak tehetségesek.
A japán parti őrség szerint a Crystal este automata irányítás alatt haladt Tokió felé, és a felügyeletet ellátó személyzet vagy nem tartózkodott a hídon, vagy elbóbiskolt az ütközés pillanata előtt. A teherhajó személyzete az ütközés hangjaira reagált, de még egy jó fél órába telt, mire rájöttek, hogy hajónak ütköztek (gondolom pragmatikusan eljárva először a kritikus elemeket ellenőrizték, gépterem-meghajtás / legénységi körletek, aztán a hajótest vízhatlanságának ellenőrzése, és csak a végén a hajótest külső vizsgálata - Cifu). Mikor ráébredtek, hogy ütköztek, teljes fordulatot véve, 18 csomós sebességgel igyekeztek vissza az ütközés helyszínére, ahol megtalálták a mozgásképtelen és vízbetörésekkel küzdő Fitzgerald-ot, ekkor (cirka hajnali 2 óra 30 perckor) adták le a segélykérést a Japán Parti Őrségnek.
A hírek szerint a romboló azért nem adott le vészjelzéseket, mert az ütközés kiütötte a teljes kommunikációt a hajón, ami elég félelmetesen hangzik. Hozzávetőleg akkor tudták az egyik tartalék (egyébként Iridium műholdas telefonhálózatot használó) kommunikációs rendszer újra üzembe helyezni, amikor a Crystal megtalálta őket - ezért mondta az első híradásokban az US NAVY is azt, hogy az ütközés időpont 2 óra 30 perc volt, holott később kiderült, hogy csaknem egy órával korábban történt.
Ezek alapján a Crystal személyzete is hibázott (autopilot ide vagy oda, éber őrségnek kellett volna a hídon lennie), másfelől viszont a USS Fitzgerald jobb oldalán találták el, márpedig a tengeren "jobbkézszabály" van, ezért van a bal oldalon a piros, jobb oldalon a zöld fény (ha pirosat látsz, neked kell figyelni és előzékenynek lenni, ha zöldet, szabad az utad - nem bonyolult). Továbbra is nehezen érthető, hogyan történhetett meg, hogy az amerikai romboló sem tett meg mindent az ütközés elkerülése érdekében. Ilyenkor egyébként ha egy hajó valamiért nem képes kitérni, a bevett eljárás szerint egyfelől rádión kell felvenni a kapcsolatot a másik hajóval, illetve meg kell szólaltatni a hajókürtöt. Utóbbival kapcsolatban egyébként azért is érdekes kérdés, hogy a rombolón az ütközésveszélyre való figyelmeztető szirénát működésbe hozták-e vajon.
Szóval ott a romboló személyzete követett el oltári nagy hibákat...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
dajkopali
addikt
"Csakhogy innen nézve viszont az ember többször hibázik, mint a gép... "
ebben teljesen igazad van, itt arra akartam utalni, hogy nagyon nagy hiba lenne az emberi tudást és képességet egy durva vészhelyzetben mellőzni, még az ilyen rendszereknél is, legalábbis a mostani állapotban - most nem akarok olyan hollywoodi sztorikra utalni, mint az egyébként filmként kiváló Űrcowboyok, ahol ez elsődleges konfliktus -, de pl. a nevezetes folyóra szállós balesetnél elég nyilvánvaló, hogy a nem túl fiatal pilóta tudása, tapasztalata és rutinja kellett hozzá, hogy megoldja a helyzetet"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter
-
-
nagyúr
válasz t72killer #49 üzenetére
Számomra ez a baleset ezért volt igazán érdekes. Meglepő módon nem nagyon foglalkoznak ezzel az aspektussal a katonai blogok sem.
Az USS Fitzgerald egy Arliegh Burke osztályú (AEGIS) romboló, erre a hajóosztályra épül az US Navy felszíni flottája ( a flotta felszíni hajóhadának több, mint harmadát adják ki). A sérülés, amit a Fitzgerald kapott valóban súlyos (megroppant és eldeformálódott a teknő...), de hogy az egész kommunikációs rendszere feldobja a pacskert az elég meredek. Gyakorlatilag harcképtelenné válik egy ilyen hajó kommunikáció nélkül...
Élek a gyanúval, hogy hamarosan egy kisebb upgrade lesz csöndben a teljes hajóosztályon, amely egy független kommunikációs rendszert épít be...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
Új hozzászólás Aktív témák
- ZBook Fury 15 G7 15.6" FHD IPS i7-10850H RTX 3000 32GB 1TB NVMe magyar vbill ujjlolv IR kam gar
- Bomba ár! HP Elitebook 830 G5 - i5-7G I 8GB I 256SSD I 13,3" FHD Belátásgátló! I Cam I W10 I Gari!
- Eladó 13"-es MacBook Air M2 (8/256), iCentre garancia + készülékbiztosítás 2026.03.09-ig
- iPhone 14pro max 256gb 2025.02.04ig Gari!!
- AMD Ryzen 5 5600X BOX - Új, bontatlan, 3 év garancia - Eladó! 48.000.-
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Alpha Laptopszerviz Kft.
Város: Pécs