Új hozzászólás Aktív témák

  • Tigerclaw

    nagyúr

    A Tesla baleseteinek egy jo resze elkerulheto lett volna pedig, ha tobbfele szenzorra tamaszkodik. Ahhoz kepest ahogy Musk nyilatkozik, gyakran ugyanabba az alap problemaba futnak bele, foleg ha a felfestesekre tamaszkodnak. Mondjuk sok Y elagazasban meg akkor is nekivezeti/nekivezetne az atot a korlatnak, ha jo a felfestes. Kodben, suru esoben, hoban hogy fog majd csak passziv kamerakra tamaszkodni? Lehet hogy nem a LIDAR a megoldas, de nem is a Musk fele irany, szerintem.

    A Waymonal mar evek ota lehet latni azt a problemat, hogy egyre jobban fogynak a potencialis ugyfelei, mert minden nagyobb autogyarto sajat maga fejleszti az onvezetest meg akkor is, ha amugy jobban jarna a waymo licenszel. A nagy meretu LIDAR persze szinten problema, nem csak a koltsege, de a kinezete miatt is. Nehez ugy beepiteni, hogy ne szoljon bele nagyban az auto formajaba.

    A Waymo esetleg a "robottaxi" uzletagban szerezhetne profitot, csak csokkentse az atalakitashoz szukseges osszeget, vagy tervezzen egyedi taxikat, atalakitas helyett.

    Nehogy az legyen a sorsa, hogy valami kinai ceg felvasarolja. Erdekes fordulat lenne az Apple venne meg oket a csod szelen, vagy betarsulna, hiszen evek ota arrol pletykalnak, hogy az autoipar fel is kacsingatnak. A szokasos penztermelo szegmenseiben egyre tobb konkurens kerul elo. A USA kormanya sem nyilvanithatja az osszes kinai versenytarsat kemnek.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • ddekany

    veterán

    válasz Tigerclaw #1 üzenetére

    Nekünk is elég a szemünk a vezetéshez, mint Musk mondani szokta. Persze, úgy nehezebb, ha nincs mankó. De nem biztos, hogy ott lesz a szűk keresztmetszet a teljes önvezetéshez. De bizonyosan nem az lesz az akadály, hogy extrém időjárásban nem lát annyira sem, mint mi.

    [ Szerkesztve ]

  • emelhu

    aktív tag

    válasz ddekany #2 üzenetére

    Csak az ember esetén a rossz vagy hiányos képből intelligencia csinál használhatót.
    Ilyen szintű intelligencia meg még nem létezik, a költsége meg magasabb a Lidarnál is.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz ddekany #2 üzenetére

    A mi szemunk es agyunk egyuttmukodese azert meg nem helyettesitheto valoszinuleg a legjobb optikai erzekelok es szuperszamitogepek felhasznalasaval sem, nem hogy azzal amit egy onvezeto autoban hasznalnak. Valoszinuleg legalabb evtizedek kellenek hogy ez megvaltozzon. Ezt az idot roviditi le ha "csalunk" es tobb szenzort hasznalunk, illetve nem csak tobbet, de tobbfelet is.

    En ugy gondolom, hogy ez a technologia foleg vezetestamogatasra idealis technikai szinten es eladhatosag szempontjabol is.

    Azt is erosen ketlem, hogy ha mar a technologia letezne, kapna-e korlatlan engedelyt a hasznalata. A Waymo talan szo szerint a csucs ezen a teren es meg ok is csak limitalt korzetben hasznalhatjak vezeto nelkul.

    Nekik amugy mar csak azert is sajat autot kellene fejleszteniuk, mert jelenleg az atepites soran ugyanugy van vezetoules, kezeloszervek es hasonloak. Lehet hogy nem is az USA-ban kellene probalkozniuk, ahol ha valami nem pickup es nem V8-as 4-5000cc-s motor van benne, akkor az nem auto. Szamukra egy funkcionalitasra, olcsosagra hangolt vezeto nelkuli auto nem elfogadhato tarsadalmilag. Japanban vagy Europaban sokkal nagyobb sikere lehetne, raadasul az Europai engedelyek kereset mar ideje elkezdeni, mert itt nehezebb dolguk lesz.

    Kar hogy a Firefly-t felretettek. Az formaban, funkcionalitasban mar alapbol beleillene az uj mikro autos trendbe, meg onvezetes nelkul is. Kellene talalniuk egy olyan autos szakmai befektetot, akinek meg nincs sajat onvezeto programja, de van tapasztalata kisebb autok gyartasaban. Valamelyik Japan ceg idealis lenne. Pl. akar a Suzuki.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • ddekany

    veterán

    válasz Tigerclaw #4 üzenetére

    Az biztos, hogy a megfelelő intelligencia hiánya a fő probléma, legalábbis level 4-5-höz. Arra én nem vennék mérget, hogy mire az meglesz, addigra a lidar mankó még mindig elengedhetetlen lesz. A "megfelelő intelligenciában" amúgy mindenféleképpen van olyan dolgok értelmezése is, ami lidaron nem látszik, csak kamerán, pl. jégfolt az úton, kisebb tárgyak az úton, kopott út felfestések, részben eltakart és koszos táblák, meg egyáltalán hol az út széle (ja de HD map nélkül...), mert nincs mindig 3D-ben erősen kiemelkedő szegély. Ezeket is le kell tudni kezelni, és ha ez megy, akkor talán már egyértelmű lidar nélkól is, hogy a felüljáró oszlopa, az nem út. Meg persze van az a fajta intelligencia probléma is, mikor bár látszólag a 3D-s model rendben van, még is feladja az autó.

    [ Szerkesztve ]

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz ddekany #5 üzenetére

    Szerintem van egy aktualis idealis arany, ahol a meg nem eleg jo szoftver, szamitasi kapacitas tobb erzekelore tamaszkodik. Minel tobb erzeleko van, es minel tobbfele erzekelo van, annal konnyebb az AI es az AI-t fejlesztok dolga.

    Lehet hogy meg lehetne csinalni az egeszet egy 360 fokos kameraval is, de ahhol olyan AI kellene, ami meg nem elerheto. Senki se mondta hogy az onvezetes olcso dolog lesz, vagy hogy kivulrol semmi latszata nem lesz, nem rontja el az auto formajat. Erre csak torekves van. Lehet hogy elerjuk 1 ev mulva vagy 20 ev mulva sem.

    Ezert nem kellene gorcsosen ragaszkodnia Musk-nak sem egy altala idealisnak gondolt megoldashoz. Hamarabb jut el az 5-os szinthez lidarral, mint nelkule.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • ddekany

    veterán

    válasz Tigerclaw #6 üzenetére

    Ez valószínűleg inkább egy nagyobb léptékű stratégiai kérdés, és egyben átmeneti állapot is. Tesla átlag embernek eladott autókra épít, Waymo viszont kevés, drága, szorosan felügyelt járműre (és erősen korlátozott helyszínre). Első esetben a lidar nem hangzik reálisnak, viszont, több járműved van, változatosabb helyeken, ja és folyamatosan van bevételed akkor is, ha nem működik az önvezetés. Valamit valamiért.

    [ Szerkesztve ]

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz ddekany #7 üzenetére

    Jelenleg nem biztos, hogy ragaszkodni kellene az idealis setuphoz, vagyis hogy legyen olcso, keves elembol allo az erzekelo halo. Persze lehet ehhez is ragaszkodni, de lehet hogy ennek az eredmenye csak ujabb 10 evnyi igergetes lesz.

    Amugy eleg veszelyes az mindenkire nezve, hogy tobb autonal aktivalhatoak olyan reszben onvezeto modok, amik nem lettek bevizsgalva, amire nem kaptak engedelyt, talan epp azert, mert nincs meg erre kidolgozott es elfogadott hatosagi eljaras, teszt.

    Nem lenne szabad, experiementalis, alfa/beta statuszban levo onvezeto dolgokat aktivalni, foleg ha az tenylegesen jol teszi a dolgat az ido nagy reszeben. Beirhatod a kezelesi utasitasba, hogy mit es mit nem, ha az auto kepes ra, az egyszeri user hasznalni fogja olyan modon is, ahogy nem kellene.

    Ameddig nincs 110%-ban kesz, addig ne lehessen aktivalni es nem artana ha ezt nem belsos tesztekkel dontenek el, hanem kulsos hatosagi probakkal, minel tobb extrem szituaciok ele allitva a rendszert.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • ddekany

    veterán

    válasz Tigerclaw #8 üzenetére

    Majd ha a statisztikák azt mutatják, hogy gond van vele, akkor betiltják. Eddig nem az jött át (azzal együtt sem, hogy voltak belőle balesetek). Valójában talán hamarabb, lobbizás stb okokból.

    Mondjuk Muskból kinézem, hogy túltolják a kockázat vállalást. Eddig megúszták az FSD beta-val. Az FSD-er előfizetőknél az igéretet már bebukták, egy rakás hívővel egyetemben akik átmennek haterbe. Nem tudom mennyire patológiásan optimista persze, lehet hogy komolyan gondolja még mindíg, hogy na mindjárt meg lesz...

    [ Szerkesztve ]

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz ddekany #9 üzenetére

    Lehet hogy ezt a statisztikat sehol sem gyujtik. Ameddig egy gyarto kifejezetten nem allitja be onvezetonek az autot, addig a media se foglalkozik azzal, hogy mondjuk az egyre fejlettebb vezetessegito asszisztensek jol mukodnek-e vagy sem. A savtarto vagy az adaptiv tempomat ugyanugy okozhat balesetet, mint egy waymo vagy tesla.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

Új hozzászólás Aktív témák