- Aliexpress tapasztalatok
- Hamarosan elképesztő mennyiségű áramot fogyasztanak el az adatközpontok és az AI
- Microsoft Excel topic
- Játékfejlesztés
- Videó stream letöltése
- A Sony szerint Japánon kívül is hódíthat az anime
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Szilárdtest-akkumulátorokat fejleszt Kína, jöhet az áttörés?
- Ha Trump győz, Elon Musk politikai tanácsadó lehet
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
Új hozzászólás Aktív témák
-
Zeratul
addikt
Ami nem megy nem kellene erőltetni, a rakétatechnika nem akkumulátoros autó.
-
iMaverick
addikt
-
bambano
titán
elkezdték kivizsgálni a történéseket... jól látható volt a google kereső kezdőoldala a képen
ez lett volna az a szállítmány, amivel a két ms hololens-t felviszik? én aggódnékegyébként az űrállomáson tartózkodók ennyitől nem kerülnek veszélybe. ott van fent a szojuz mentőűrhajó. lejönni még le tudnak, ha már felvinni nem bírnak semmit.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
Borisz76
veterán
Synology NAS DSM6 - Összefoglaló : https://logout.hu/bejegyzes/borisz76/synology_nas_osszefoglalo.html
-
hemaka
nagyúr
Kár érte. Mostanában rá jár a rúd az űrkutatásra.
-
Zeratul
addikt
Oroszoknál alapvetően pénz kérdés, csökkentették az állami apanázts visszaesett a minőség. Az hogy aelőtte évtizedekig megbízhatóan működött rakétarendszer vált megbízhatatlanná egyértelműen gyártási minőség problémára vezethető vissza.
-
Stauffenberg
nagyúr
Azért ennyire nem egyszerű a helyzet, mert mindenki szeretné elkerülni, hogy az ISS hajózó személyzet nélkül maradjon. A rendszerek többsége a Földről is vezérelhető, de a protokoll szerint kizárólag közvetlen életveszély esetén üríthető ki az egész állomás.
Még szerencse, hogy nem teljes személyzettel működik az ISS, mert csak egy Sojuz van, abban meg csak 3 személy fér el.
Elég banális lenne, ha a fogytán lévő kaja miatt kellene ezt meglépni.
-
cattus
őstag
Meh, pedig jó lett volna végre egy sikeres 1st stage visszatérést látni.
Do the thing!
-
Borisz76
veterán
Létezik valahol, valamilyen formában egy táblázat esetleg statisztika, hogy melyik rakéta-típus hányszor lőtték fel és , hogy ebből hány volt sikeres és hány végződött kudarccal ?
Amiből leszűrhető lenne , hogy melyik rakétatípus a "legmegbízhatóbb" ?!
Synology NAS DSM6 - Összefoglaló : https://logout.hu/bejegyzes/borisz76/synology_nas_osszefoglalo.html
-
Xpredi01
tag
válasz fordfairlane #12 üzenetére
azért elvárható lenne, hogy ha nem is kisebb, de ne nagyobb arányban semmisüljenek meg a rakéták, nem? Fizika ide vagy oda.
[ Szerkesztve ]
-
CirrMee
addikt
Átok ül rajta: még a nevét sem tudják leírni, Falcen 9...
“Az a baj az interneten terjedő idézetekkel, hogy sosem tudhatjuk biztosan, ki írta.” (Petőfi Sándor)
-
CirrMee
addikt
válasz fordfairlane #17 üzenetére
Meg az emberi hülyeségé, nemtörődömségé. A szpészsátül' két megsemmisült egyede is a hanyagság mementója, nem a pénzhiányé...
“Az a baj az interneten terjedő idézetekkel, hogy sosem tudhatjuk biztosan, ki írta.” (Petőfi Sándor)
-
Xpredi01
tag
Twitter-t nézegettem (követem a NASA-t) szóval épp láttam a kilövést élőben. Ott más kamerákkal (ráközelítve még nagy magasságon is) mutatták. Szerintem voltak már ott abnormális dolgok jóval hamarabb (elég érdekes helyeken lángolt néha az üzemanyag), de nekem is úgy tűnt, mintha a vége felé egyre inkább kezdett volna rossz szögbe fordulni (a normális elforduláshoz képest). Bár ez utóbbi lehet csak optikai csalódás volt.
Azt a videót sajnos már nem találom, a NASA levette (visszatekerhető volt).
-
Borisz76
veterán
válasz Dilikutya #15 üzenetére
Ha esetleg sérült a hővédő pajzs akkor a légkörbe való visszatérésnél lehet kellemetlenség.
A Columbia esete még 2003-ból.
Bár a Soyuz felépítése teljesen más mint a forgalomból kivont űrrepülőgépek.
Synology NAS DSM6 - Összefoglaló : https://logout.hu/bejegyzes/borisz76/synology_nas_osszefoglalo.html
-
Xpredi01
tag
válasz fordfairlane #17 üzenetére
És szerinted ezt megbízhatatlanná tervezték, vagy ha úgy gondolták volna hogy teszem azt 10% esélye van, hogy darabokra hullik, akkor belefeccöltek volna dollármilliókat (millárdokat)? Ha nem tartották volna elégnek a pénzt, hogy a feladat ellátására megfelelő százalékban alkalmas eszközt tudnak létrehozni, akkor bele sem vágnak, ha meg igen, akkor idióták.
Nyilván nincs benne annyi anyag, mint régen, pont az a projekt egyik célja, hogy -nem nagyobb kockázattal- az eddigieknél lényegesen olcsóbban lehessen tehert felvinni a világűrbe.
-
fordfairlane
veterán
Nyilván nincs benne annyi anyag, mint régen, pont az a projekt egyik célja, hogy -nem nagyobb kockázattal- az eddigieknél lényegesen olcsóbban lehessen tehert felvinni a világűrbe.
Nyilván. Egyébként most miről akarsz meggyőzni? Én csak arra reagáltam, hogy nahát, 50 éves technika. Hát az. Nehogy meglepődjünk már ezen. A repülőgépeknek is szárnyakra van szükségük, nahát, százéves technológia.
[ Szerkesztve ]
x gon' give it to ya
-
Xpredi01
tag
válasz fordfairlane #22 üzenetére
A repülős hasonlat jó, ma arányaiban véve sokkal kevesebb repülő zuhan le mint régen, és a repülés költségei is nagyságrendekkel csökkentek (az alapelv változatlan, de az anyagtechnológia fejlődött + rengeteg mérnöki, biztonsági tapasztalat gyűlt össze az évek során).
Miért nincs ez az űrhajózásban? (vagy lehet, hogy van, de érzésre még mindig rengeteg rakéta pottyan le). Na erre az a magyarázatod, hogy a fizika változatlan, meg hogy nincs annyi pénz, meg hogy 50 éves technika. Én ezt kérdőjeleztem meg, nem tartom kielégítő magyarázatnak.
Mert annyit fejlődött a körítés (szimulációs szoftverek, tapasztalat a hibákkal kapcsolatban, anyagtechnológia stb), hogy akár kevesebb pénzből is hasonló, ha nem jobb eredményt várjon el az ember.
[ Szerkesztve ]
-
iMaverick
addikt
válasz fordfairlane #22 üzenetére
Ez így is van! Csak hogy nézd végig a repülők fejlődését, majd a rakétákét... Hát hogy mondjam: nem történt érdembeli előrelépés, nem úgy, mint a repülőknél.
A fizika meg nem változott se ennél, se annál.
"Sokkal könnyebb gazdagon boldognak lenni, mint szegényen" (Moldován András)
-
dajkopali
addikt
"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter
-
VaniliásRönk
nagyúr
Nekem úgy tűnt hogy csak az után kezdett el fordulni, hogy a második fokozat elpukkant. 1-2 másodperccel később pedig aktiválták az önmegsemmisítőt.
#24 iMaveric: Az űrkutatás eddig kizárólag állami mutyi volt, 0 motivációval arra hogy csökkentsék a költségeket vagy bármilyen rizikós fejlesztést bevállaljanak.
[ Szerkesztve ]
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)
-
MK VII
veterán
Pont ezt akartam írni... Elvileg előrébb vagyunk rakétatechnikailag mint 50 éve...
Persze mindig vannak balesetek, de mostanában egyre több ilyen dolog van...Hülyeség On:
Vagy a rakéta gyártást is elérte a fogyasztói társadalom? Vedd, használd, dobd el. Silány minőségű szarokat kapni már mindenből, hogy kis idő után vehess másikat.
Vajon silány minőségű szarokat gyártanának itt is? Ennek a rakétának az alkatrészei eddig bírták.. Nem baj.. Lőjj fel másikat! -
Dilikutya
félisten
A rakéta mindig is a fogyasztói társadalom legszebb terméke volt. Minden használat után veheted a másikat, mert ezek a hordozórakéták egyszer használatosak, fokozatonként leválnak, utána elégnek a légkörben, nem lövik fel még egyszer...
Nem vagyok perverz, csak haladok a korral. (Még mindig: Rock&roll feeling baby, rock&roll feeling.....)
-
CirrMee
addikt
Nem sokkal van előrébb a rakéta "ipar". Akkor "fejlődött" utoljára, amikor a SS/Buran elkészült. Ami utána történt, az porhintés. A Venture Star az fejlődés lett volna, ehelyett mindenen elkezdtek garasoskodni (beleértve a félkészen törölt VS -t is).
“Az a baj az interneten terjedő idézetekkel, hogy sosem tudhatjuk biztosan, ki írta.” (Petőfi Sándor)
-
Zeratul
addikt
Nem is a Buran volt az igazi nagy dobás hanem az Enyergija. Space Shuttle-el ellentétben a Buran nélkül is működött, mert második fokozat a tartályon viselte a rakétáit, Buran nélkül 100 tonna hasznos terhet vihetett magával. A visszatérő első fokozat 4 db folyékony hajtóanyagú Zenyit rakéta volt aminek módosított változatait most is használnak önálló rakétaként. Az Enyergia 2 esetén a 2 fokozat azaz nagy tartály is visszatért volna, hiperszonikus röppályán, irányíthatóan. Buran önálló hajtóművekkel rendelkezett, légkörbe visszatéréskor repülni tudott velük, nem csak vitorlázni mint amcsi változat. Az
[ Szerkesztve ]
-
CirrMee
addikt
Szándékosan írtam a Buran -t, ugyanis az SS -el ellentétben full üzemképes személyzet nélkül. Sajna nem épült meg, de úgy rémlik, kövi verziók már kaptak volna segédhajtóművet is. A komplett rendszer meg eleve hidegtűrő volt, lásd Challenger fiaskóját...
“Az a baj az interneten terjedő idézetekkel, hogy sosem tudhatjuk biztosan, ki írta.” (Petőfi Sándor)
-
dajkopali
addikt
csak ha már szóba került , még áprilisban futottam bele ebbe
"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter
-
Cefet
aktív tag
válasz VaniliásRönk #26 üzenetére
Az tisztán látszik a videón, hogy az orrkúptól (vagy a legfelső szekciótól) indul ki a robbanás. Az első fokozat még másodpercekig működött normálisan. A kivágott magyarázat is arra utal, hogy a második fokozat folyékony-oxigén tartályában keletkezett túlnyomás. Nagyon valószínű, hogy az orrkúp borítása nem bírta el a terhelést (vibáció, gyorsulás, légellenállás), és megsérülve, leszakadva utat engedett a "menetszél"-nek a rakéta belseje felé. Ekkor már közel 5000 km/h volt a sebesség, a légellenállásból, súrlódásból adódó hőfejlődés pedig óriási. Feltételezem azt is, hogy a cseppfolyós oxigénnel csurig töltött tartály, bár biztosan rendelkezett hőszigeteléssel, nem arra tervezték, hogy "alágyújtanak". Mivel itt minden gramm számít, a tartály nyomásállósága is éppen csak meghaladta szükséges értéket. A konklúzió: a rakéta megsemmisülését emberi hanyagság, vagy konstruciós hiba okozhatta.
Szerintem... -
Xpredi01
tag
Itt a NASA féle felvétel. A korábbiakkal összehasonlítva, nem volt itt semmi gond, a gondig.
-
#95561216
törölt tag
Nem egészen jó a repülős hasonlat, mert egy kísérleti repülés költsége pár száz dollárnyi kerozin, egy rakéta tesztrepüléséé meg több tíz millió dollár. Ezért egy rakétánál már megéri kevésbé értékes vagy könnyen pórolható rakományok kilövésére eladni olyan indításokat, amik még egy repülőnél bőven tesztrepülés lenne. A Falcon9 még nem man-rated, ami a végcél lenne, ezért ezt is nyugodtan nézheted tesztrepülésnek.
Azt is nézzük, hogy a Falcon rakétacsalád teljesen új fejlesztés, teljesen új hajtóművel. Az orosz technika gyakorlatilag Gagarin rakétájának toldozása-foldozása, fejlesztgetése és méretnövelése. Nem csoda, hogy az utóbbi 1-2 évet leszámítha megbízhatóan működtek. De amerikai vonalon is, a Delta és Atlas évtizedes rakétacsaládok. Állami szinten eddig két kivétel volt ezen szabály alól, az egyik az űrsiklók, ahol sajnos be is következett két komoly baleset, bár ez a 1,5%-os arány szerintem egyáltalán nem rossz. A másik a Saturn család, ahol ugyan volt két komoly baleset (Apollo-1, Apollo-13), de egyik sem a rakétával, bár ez leginkább a szerencsén és a repülések alacsony számán múlt. Az az alacsony szám egyébként 13, ÖSSZESEN, Skylab indításokkal és kettő (2!!!!) darab ember nélküli tesztrepüléssel együtt. Nem hiába, a sietség és a 3 milliárd dollár feletti kilövési költség még a biztonságot is képes felülírni..
-
ígyvanferi
addikt
Azért azt jó tudni, hogy - már csak ezen fórum alapján is - van 3-4 igen magasan képzett űrhajózási szakértőnk, rakétatudósunk, akik egy youtube videó alapján megmondják, hogy a rakéta egy hajszállal letért a pályájáról.
-
SunMount3r
nagyúr
Hát köszönöm szépen én a részemről egy ideig még biztos kihagyom az űrutazást. Ha fizetnének akkor se ülnék bele valamibe, amit ilyen rakétákkal hajtanak (meg úgy egyébként se.). Amúgy szeretem pl. az asztrofizikát, nem is ezzel van a gond, ugye...
Amúgy a felvételen vágtátok, hogy a kritikus pillanatokban, hirtelen, hogy eltűnt a a kommentelő hangja? Szépen lekeverték utólag, mert volt benne egy-két morci dolog?! Vagy csak nekem tűnik így?
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Eladó 13"-es MacBook Air M2 (8/256), iCentre garancia + készülékbiztosítás 2026.03.09-ig
- iPhone 14pro max 256gb 2025.02.04ig Gari!!
- AMD Ryzen 5 5600X BOX - Új, bontatlan, 3 év garancia - Eladó! 48.000.-
- Dell Latitude 9430 2-in-1, 14" QHD+ IPS 360 érintő -500nit-, i7-1265U, 32GB DDR5, 512GB NVMe, gar
- ThinkPad T15 Gen2 15.6" FHD IPS i7-1185G7 16GB 512GB NVMe magyar vbill ujjlolv., gar
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen