Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • bteebi

    veterán

    válasz Shadowbull #17 üzenetére

    Nyilván baromi komplex, de nem a karosszéria vagy az utastér lesz benne az igazi kihívás, hanem a hajtáslánc. Ami egy elektromos járműben jóval egyszerűbb. Az alkatrészek, komponensek nagyon nagy részét eleve beszállítók hozzák - persze nyilván gyártói specifikációk alapján (jobb esetben). Meg egyébként reverse engineeringgel (is) lehet tanulni másoktól.

    A Teslának az volt az egyik nagy előnye, hogy korán kezdtek az EV-kkel, és szoftveres oldalról eleinte jóval jobbak voltak a konkurenciánál, meg hogy elég nagy volt az integráció.

    Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.

  • bteebi

    veterán

    válasz Shadowbull #23 üzenetére

    "Az elmúlt húsz évben brutális mértékű változások voltak."

    Az alapok gyakorlatilag semmit sem változtak már nagyon régóta. Egy autó majdnem ugyanúgy néz ki, és tulajdonképp ugyanazon az elven, ugyanúgy működik, mint bő 30 éve. Nyilván rengeteget fejlődött közben a teknológia, de pl. az ACC, AEB, LKA, IHC, TCS, TPMS, meg az összes biztonsági szarság, infotainment, ülés/kormányfűtés, sokzónás pollenszűrős klíma, RADAR, LIDAR, meg csilliónyi kamera csak körítés. Kényelmesebbé, biztonságosabbá, hatékonyabbá teszi az autót, de az alapokon nem változtatnak semmit. Jobbak lettek az automata váltók? Na hurrá. Start-stop rendszer? Tyű. (A hibrid hajtáslánc mondjuk megsüvegelendő a komplexitása miatt.) És nem azt mondom, hogy a fenti dolgok nem jók, vagy nagyon jók (mert nyilván azok!), de az alapokon akkor sem változtattak. (Habár a Tesla vicces fényjátéka, puki módja, a hatalmas központi kijelzője, amin játszani is lehet... ugyanúgy csak parasztvakítás. Persze működik.)

    Majd ha ~kapszula, vagy épp kocka formájú, kerék nélküli, kevlár, CNT vagy valami spéci kompozit alapú, lebegő (pl. maglev), full autonóm "autók" lesznek, akkor lehet majd azt mondani, hogy paradigmaváltás. Amíg marad a négy kerék, négy/öt ajtó, meg a kb. full azonos forma és felépítés, addig nem. Akár az autóiparban dolgozol, akár nem. Egyelőre csak az alábbi "innováció" van:

    [ Szerkesztve ]

    Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.

  • bteebi

    veterán

    válasz Shadowbull #25 üzenetére

    Inkább az az óvoda, ha mondjuk a Bluetootht meg a kísérőfényt innovációnak tekintik. A finomhangolások, aktív/passzív biztonsági elemek fejlődése nyilván rendkívül hasznos és jó, összességében sokkal biztonságosabbá, kényelmesebbé tették az autózást - ezt nem vitatta senki -, de se a karosszéria, se a motorok (kivéve hibrid hajtás, és részben a turbók), futómű/felfüggesztés alapok nagyon régóta nem változtak érdemben, én csak ennyit állítok. Szóval lehetne látni a fától az erdőt. (Természetesen ebben se kell egyetértenünk.)

    Hacsak nem számít érdemi változásnak egy alig szarabb tulajdonságokkal rendelkező kompozit, amivel autónként 10 dollárt lehet spórolni, típushibákért cserébe. Vagy az, hogy a gumin lévő szenzorok firmware frissítés után hibát dobnak. :DDD

    A biztonsági öv, ABS, légzsák nagy cuccok voltak, de most már (szerencsére) egyáltalán nem azok. Egy vészfék asszisztens mondjuk valóban nagyon hasznos, de pl. egy láblendítős csomagtérnyitás (igen, tényleg lehet kényelmes) nem egy lényeges fícsör. Egy full mágneses lengéscsillapítás ("maglev"), "öngyógyuló" karosszéria sokkal relevánsabb lehetne, mint mondjuk az üléshűtés.

    Nem kevés fejlesztés - rengeteg területen, egyáltalán nem csak az autóiparban - már jó ideje olyan, mint az egéren az RGB LED - hiánypótló :). Majd ha lesz pl. rendes, bárhol működő, megbízható önvezetés, akkor azt tekinthetjük a következő lépcsőfoknak. Az alapok persze akkor is ugyanazok maradnának - sok gyártónál ugye az ICE/hibrid/full EV alapja is ugyanaz... mert úgy olcsóbb. De nincs ezzel semmi baj, ami működik az működik, de ne a valamivel nagyobb akkukapacitástól vagy a még gyorsabb gyorsulástól essünk már hasra. Igen, leegyszerűsítés, de ezzel együtt is elég hosszú már ez a hsz.

    Cancel all my meetings. Someone is wrong on the Internet.

  • Attila0

    őstag

    válasz Shadowbull #27 üzenetére

    Itt most nem a komplexitáson van a hangsúly, hanem azon hogy a motoroknak, váltóknak, futóműnek, kormányzásnak stb. alapjaiban ma is ugyanolyan felépítése, mint 20 évvel ezelőtt. Csak maximum a működésüket felügyeli jobban az elektronika.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák