Internetezők az újvilágban

Karosszékbe kényszerülve

Mint ahogy azt már megszokhattuk, a világhálóval átszőtt mindennapjainkban egyre gyakrabban találkozunk azzal a jelenséggel, hogy az internet a többé-kevésbé viharos terjedése és az általa/rajta kínált szolgáltatások miatt nemcsak azokat a szervezeteket éri felkészületlenül, amelyekre a szabályozás hálátlan feladata hárul, hanem már maguk az internetezők is el-elcsodálkoznak egy-egy új lehetőség láttán. Az új ötleteknek persze idő kell ahhoz, hogy megfoganjanak, és beépülve a mindennapokba emberek millióinak életét könnyítsék meg, vagy csak egyszerűen alternatívát kínáljanak a szabadidő eltöltéséhez. Magyarországon az internet leginkább a tájékozódás és a kommunikáció területén hozott áttörést, a különféle online igénybe vehető szolgáltatások – vásárlás, elektronikus ügyintézés – széleskörű elterjedése egyelőre várat magára. Nem így Amerikai Egyesült Államokban: a globalizáció epicentrumában az anyagi jólét és a fogyasztás magasabb szintje szélesre tárja a kaput az információs korszak vívmányai előtt – ami persze olyan, mint sok minden más: jó is, rossz is.

Az Amerikai Egyesült Államokban a többé-kevésbé rendszeresen internetezők száma meghaladja a kétszázmilliót, ami a lakosság kétharmadát jelenti. Leggyorsabban növekvő területként az elektronikus banki ügyintézés viszi a pálmát, a három évvel ezelőtti állapotokhoz képest az e-bankinget másfélszer annyian használják: az internetezők 44 százaléka, vagyis minden negyedik amerikai felnőtt intézi pénzügyeit a világhálón. Felmérések szerint egyetlen nap leforgása alatt 13 millió amerikai csatlakozik az internetre, hogy pénzügyeit kényelmesebben és gyorsabban elintézhesse. A növekedés hátterében egyrészt a széles sávú hozzáférések térnyerése, másrészt az internetezők online szolgáltatások iránti növekvő affinitása áll, de meg kell említeni a pénzintézetek irányából áramló ösztönzést is. Utóbbiak ugyanis felismerték, hogy az online banki-biztosítási szolgáltatásokat igénybe vevő ügyfelek kevésbé terhelik a hagyományos ügyfélszolgálati formákat, és a bankváltás valószínűsége is kisebb körükben. Mellesleg: bár Magyarországon a bankszámlához való online hozzáférést legtöbbször többlépcsős azonosítás előzi meg – jelszó, sms-értesítés, egyszer használatos jelszó –, az óceán túlpartján előfordul, hogy a számlához a hozzáférés cseppet sem bonyolultabb egy elektronikus postafiókba való belépésnél.

Hivatali, önkormányzati ügyeinek intézésével kapcsolatban az amerikai internetezők több mint kétharmada használja a világhálót, ami viszont eléggé tág fogalom: az amerikaiak többsége ide sorolja az online hivatalos ügyintézésen kívül az adózással, társadalombiztosítással, a turizmussal kapcsolatos információk keresését és kérését is. A kedvező tendenciák ellenére az Egyesült Államok lakosságának körében még mindig az ügyintézés kvázi személyesebb módjai, azokon belül is a telefonos ügyintézés a legelterjedtebb. A 2004-es elnökválasztási kampány során bebizonyosodott, hogy az elnökaspiránsok szintén nagy fontosságot tulajdonítanak a világhálónak – legalábbis ami a saját maguk népszerűsítését és a választók meggyőzését illeti. Felmérések szerint 75 millió amerikai – a felnőtt lakosság 37, az internetező amerikaiak 61 százaléka – merített információt az internetről a jelöltek közötti eligazodáshoz, ráadásul minden ötödik választó elsődlegesen az internetről tájékozódott. Ez azt jelenti, hogy az internet a választókorú népesség körében maga mögé utasította a rádiót az elnökválasztással kapcsolatos híradások terén.

Nyaralás a világhálón

Az utóbbi időben ugyancsak elterjedt a vakációk, utazások, üdülések internetes vásárlása – ennek megkönnyítésére a különféle televíziós csatornákon is népszerűsített gigászi portálok – Expedia, Orbitz, Travelocity – jöttek létre. Ezeken néhány kattintással nemcsak a repülőjegyet lehet lefoglalni, hanem az országon belül és a világ nagyvárosaiba egyúttal hotelt és bérautót is választhat a nagyérdemű. Ráadásul az utazási portálok sokkal nagyobb népszerűségnek örvendenek az amerikaiak körében, mint a légitársaságok oldalai, köszönhető ez a komplex szolgáltatásoknak és a különböző légitársaságok összehasonlíthatóságának. Az utasbiztosítást szintén számtalan helyen meg lehet kötni, és csak ki sem kell mozdulni a karosszékből: a különféle biztosítási portálok a megadott paraméterek alapján listázzák ki a biztosítótársaságok ajánlatait, majd néhány kattintás és a bankkártyaadatok megadása után már nyomtatható is az elektronikus postafiókban landolt biztosítási kötvény.

Az utazásnak azonban a biztonságosság mellett tartalmasnak is kell lennie, szükséges ezért beszerezni egy jó útikönyvet – és ha már az interneten járunk, könnyedén megtehetjük ezt is online, legalábbis az újvilágban. Se szeri, se száma az internetes könyvkereskedéseknek, ahol új és használt könyvek egyaránt megvásárolhatók, és ami nem elhanyagolható, a hagyományos bolti árnál legtöbbször olcsóbban. A postaköltség ugyan megdrágíthatja a kiszemelt árut, azonban 25-50 dolláros értékhatár felett a legtöbb helyen ingyen kézbesítik a csomagot – sürgős küldeménynél ez esetben is fizetni kell. A nagy amerikai vagy nemzetközi internetes áruházak műszakicikk-kínálatát fürkésző hazánkfia gyakran bukkan olyan új modellekre, amelyek forgalmazása Magyarországon csak jóval később várható, és ami nem elhanyagolható, a kinti ár legtöbbször jóval jutányosabb az itthoninál. Ezen felbuzdulva magyarországi címre is lehet rendelni, de az Európai Unión kívülről érkező árukra vámmentességi kedvezményt nem lehet igénybe venni.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Borok az internetről

    Tudvalevőleg szeretjük a bort. Vajon a neten is vásárolunk már az isteni nedűből? Egyáltalán van hol?

  • Amerika marad az internet ura

    Tegnap kezdődött Tuniszban az ENSZ információs társadalomra koncentráló csúcstalálkozója.

Előzmények