Érdemes a kicsiknek is nagy it-megoldásokat választani?

A kis- és középvállalatok (kkv) hajlamosak cégméretükkel arányos informatikai megoldásokat választani, pedig folyamataik gyakran olyanok, mint a nagyvállalatokéi, egy korlátozott funkcionalitású rendszerrel azonban rosszul is járhatnak - állítják a piacvezető nagy szoftvercégek.

Napjaink üzleti szoftvereivel éppúgy átláthatják és kézben tarthatják teljes üzleti környezetüket a kkv-k, mint a nagyvállalatok, viszont jóval gyorsabban, kevesebb kockázattal és kisebb költségvetésből vezethetik be ezeket. Lényeges, hogy mindig a teljes képet, a vállalat mint egész szükségleteit nézzék, ne elégedjenek meg rövid távú, átmeneti megoldásokkal - érvel többek között az SAP. Szerintük a választáskor az alábbi szempontokra érdemes figyelni:

A beruházásból kinyerhető érték maximálása

Az új technológiák beszerzésekor és telepítésekor szeretnénk a legtöbbet kihozni a beruházásból, amihez az is hozzátartozik, hogy a megoldás képes legyen együtt bővülni és változni a vállalattal. A "tűzoltás" jelleggel bevezetett rendszereket hamarosan kinövi a vállalat, így azok gyakran még amortizációs idejük lejárta előtt használhatatlanná válnak. Egyetlen fejlődő vállalatot sem szabad kitenni a teljes it-rendszer cseréjével járó költségeknek és feszültségeknek, főképp azért, mert a növekedési szakaszban van a legnagyobb szükség a hatékony it-rendszerre, ilyenkor minden erőforrást a gyorsan változó üzleti igények szolgálatába kell állítani. Érdemes olyan életre szóló megoldást választani, amely az igények bővülésével együtt rugalmasan skálázható.

Nem kívánt, heterogén környezet jöhet létre

A korlátozott részmegoldások nem képesek elvégezni a teljes feladatot. Ha több szállító kínálatából foltozgatjuk egymás mellé a különböző szoftvereket, nem tudjuk megvalósítani a hathatós vállalatirányításhoz szükséges integrációt. Az eltérő rendszerek összekapcsolása váratlan kiadásokat vet fel és a "patchwork" legkisebb darabkájának frissítése is óriási, költséges projektet generál. Az átfogó vállalatirányítási szoftverek ezeket a kellemetlenségeket megspórolva, egységes és összefüggő környezetben kezelik és kapcsolják össze a működés különböző területeit - ezzel teljesen átláthatóvá és ellenőrizhetővé teszik felhasználóiknak a folyamatokat. Az ilyen megoldások ráadásul a partnerek, beszállítók és ügyfelek rendszereivel is integrálhatók.

Az ügyféligények kielégítése

Az üzleti növekedéshez olyan it-rendszerekre van szükség, amelyek hatékonysága és teljesítménye a vállalat saját, illetve ügyfelei, beszállítói vagy partnerei cégméretétől függetlenül képesek támogatni az együttműködést. Ha az ember nagyobb cégektől vásárol, nekik szállít vagy partnerként dolgozik együtt velük, házilag barkácsolt it-rendszerekkel nem tud megfelelni az elvárásoknak. A hatósági előírások (például a Sarbanes-Oxley és a Bázel II.), valamint az elektronikus együttműködés egyre magasabb hatásfoka egyaránt megkövetelik a más rendszerekkel összekapcsolódni képes, stabil informatikai környezet kiépítését.

Az egyedi megoldások többe kerülhetnek

A kis megoldásokból összetákolt, patchwork rendszerek bonyolult frissítési projektekhez vezetnek, növelik az oktatási, a támogatási és a szervizigényt, valamint számtalan felesleges és váratlan kiadást okoznak. Szállítóspecifikus szoftverek használata esetén például sok időt és pénzt emészt fel az új dolgozók betanítása. Ha ügyfelei és partnerei nagyobb, szabványosabb megoldásokkal dolgoznak, a cégnek magának is érdemesebb könnyen integrálható, felhasználóbarát, széles körben elterjedt rendszereket telepítenie.

Hosszú távú támogatás

A megbízható szállítók és bevezetési partnerek hosszú távú kapcsolat kialakítására törekszenek, biztosítják az átfogó megoldás bevezetéséhez szükséges erőforrásokat és magas szintű támogatást nyújtanak ügyfelüknek. A kisebb cégek termékeinek és szolgáltatásainak igénybevétele azzal a kockázattal jár, hogy a szállító később eltűnik a piacról, különösen akkor, ha mérete mellett szolgáltatáskínálata is korlátozott.

* A felsorakoztatott érvek persze vitathatók is, főképp a kisebb egyedi szoftverfejlesztők szempontjai lehetnek ellentétesek a "nagyok" sokszor túlzó megállapításaival kapcsolatban. (Szerk.) 

Azóta történt

Előzmények