Gamerből lesz a bűnöző?

A videojátékokkal egyidős kérdés, hogy vajon a virtuális agresszió átszivárog-e a valódi világba. Számos vizsgálat próbálta meg kapcsolatba hozni az erőszakosságra, a bűncselekmények elkövetésére vagy éppen a mások iránti közönyre való hajlam erősödését az erőszakos számítógépes játékokkal, de a szkeptikusok szerint ezek az összefüggések legfeljebb azt bizonyítják, hogy az agresszívebb embereket jobban érdeklik az agresszív játékok, és nem azt, hogy a játék befolyásolja a viselkedést.

A Missouri Egyetem kutatói azonban most azt állítják, hogy sikerült oksági összefüggést találniuk a virtuális és a valós agresszió között – írja a New Scientist. Bruce Bartholow pszichológiaprofesszor és kollégái kísérlete azt bizonyítja, hogy az erőszakos videojátékokkal élő embereknél gyengébb agyi reakciók mérhetők, amikor erőszakos jelenetekről készült fotókat mutatnak nekik. Ez pedig összefüggésbe hozható az agresszív viselkedéssel. A kutatók az EEG-vel kimutatható ún. P300 hullámot vizsgálták, amely ebben az esetben a kép által kiváltott érzelmek intenzitásának mérésére szolgált. A P300 erősebb, ha az alanyt meglepi vagy felzaklatja a fénykép, vagy ha egyszerűen újdonságot fedez fel rajta – magyarázta Bartholow a szaklapnak.

A vizsgálatba 39 notórius gamert vontak be. A játékosoknak fényképeket mutattak – ezek nagy része semleges érzelmi tartalmú volt, de voltak köztük erőszakos vagy negatív jelenetet ábrázoló fotók is –, miközben EEG-vel rögzítették agyi reakcióikat. Az eredmények szerint az agresszív játékokat kedvelők érzéketlenebbé váltak, a semleges és az erőszakos jelenetekre adott reakcióik nem különböztek számottevően, miközben a pusztán negatív – de agressziót nem közvetítő – felvételekre normálisan reagáltak.

Ez eddig nem újdonság – videojátékokat használtak már arra is, hogy katonákat szoktassanak hozzá a háború borzalmaihoz. Ám a kutatók most arra is lehetőséget adtak, hogy a gamerek később egy másik játékban megbüntessenek egy ellenfelet. És – mint kiderült – a legalacsonyabb P300-választ produkáló játékosok voltak a legkíméletlenebbek a büntetés során. Bartholow szerint ez pedig egyértelmű bizonyíték – és mint ilyen az első – az agresszivitás és az erőszakos játékok közötti oksági kapcsolatra.

A szkeptikusok szerint azonban nincs szó áttörésről. A BBC által idézett egyik szakértő úgy véli: ez a vita kísértetiesen hasonlít ahhoz, amely tv megjelenése kapcsán robbant ki és tartott éveken át a múlt században. Valójában számos tényező együttes hatása vezet az agresszió kialakulásához vagy felerősödéséhez, és ma még nincs egyértelmű bizonyíték arra, hogy a számítógépes játék is egy lenne ezek közül.

Azóta történt

Előzmények