Vezet a DSL, de sok a kábeles előfizető is

Bár az idei évben a kelet-közép-európai régióban a nagy sebességű vezetékes adatátviteli technológiák versenyében a DSL vezet, a kábeles piac is erős maradt. A térségben Magyarországon és Lengyelországban található a legtöbb gyors adatátviteli vonal.

Erős maradt a nagy sebességű vezetékes adatátviteli technológiák iránti kereslet a kelet-közép-európai régióban – állapítja meg felmérésében az International Data Corporation (IDC). Az ilyen kapcsolatok száma 2004-ben összesen 1,6 millióra nő a térségben, igen nagyot ugorva a 2003-as 906 ezerhez képest. Az IDC előrejelzése szerint az ilyen technológiák értékesítéséből származó bevétel 67 százalékkal, 677 millió dollárra nő az idei évben, szemben az elmúlt év 404 millió dollárjával.

A hagyományos, rézvezetékes távközlési hálózatokon működő DSL-kapcsolatok és a kábelszolgáltatók által nyújtott hozzáférések aránya 59, illetve 34 százalék lesz 2004 végére (a maradékot egyéb technológiák fedik le). A DSL a közeljövőben növelni fogja súlyát a piacon. Minden nagy távközlési szolgáltató agresszíven bővíti DSL-kínálatát, aminek következtében a kábelpiacon is intenzívebbé válik a verseny – állapítják meg kutatási eredményeik összegzésében az IDC elemzői.

A teljes szélessávú-piacot tekintve Magyarország és Lengyelország áll az élen a régióban, ám ha a háztartások ellátottságát nézzük, akkor Észtországot és Szlovéniát találjuk vezető pozícióban. Régiós összehasonlításban messze több internet-hozzáférést telepítettek az utóbbi két országban, mint máshol, a két éllovas e téren már-már eléri a nyugat-európai országok színvonalát.

A kelet-közép-európai régió továbbra is árérzékeny piac marad – állítja az IDC elemzése. A szolgáltatókra erős nyomás nehezedik, hogy csökkentsék díjaikat és növeljék a gyors adattovábbítási vonalak kínálatát. Bár a széles sávú átvitel iránti kereslet továbbra is erős marad, sok országban a vásárlók fizetőképessége határt szab e technológia terjedésének. Az operátoroknak árengedményeket kell adniuk az új felhasználók megnyeréséért és a piaci növekedés fenntartásáért.

Magyarországon a Matáv az elmúlt évben megháromszorozta ADSL-előfizetői számát, amely 2003 végére meghaladta a 100 ezret. A tervek szerint az idén december végére már 200 ezer ilyen előfizetője lesz a cégnek, amely a várakozások szerint 2006 végére eléri a 400 ezret.

Mindemellett erős a kábelszolgáltatók piaci helyzete is, a régió vezető kábelcége, a UPC Chello szolgáltatásának például nemrégiben 50 ezer előfizetője volt Magyarországon. A kábeltechnológia cégei nagyon jó pozíciókat építettek ki maguknak a városias körzetekben, erősek az otthoni felhasználók piacán, ahol – mint "műholdas" tévészolgáltatók – meglévő ügyfeleiknek tudják ajánlani a kábeles internet-hozzáférést. Bár a régióban általában olcsóbb a kábeles nagy sebességű adatátvitel, mint a DSL-alapú, ez nem mindig van így. A brutális árversenyben – például ugyanakkora díjért nagyobb sávszélességet kínálva – sokszor alákínálnak egymásnak a szolgáltatók.

Kelet-Közép-Európában elhanyagolható maradt a műholdas, az elektromos hálózaton keresztüli és egyéb más széles sávú technológiák szerepe. Kivételt képeznek az úgynevezett Metró Ethernet szolgáltatások, amelyek több nagyvárosban – Budapest, Prága, Szófia – is megjelentek.

Azóta történt

Előzmények