Tihanyi visszhang: nálunk csak döcög a Web 2.0-forradalom

Magyarországon nem csinált forradalmat a Web 2.0 – állította egybehangzóan a Tihanyban ma kezdődött Internet Hungary konferencián Simó György T-Online-vezér és Straub Elek, a Magyar Telekom volt első embere. Itthon – hangsúlyozták – hiányzik az a dinamizmus az internetes tartalomiparból, ami nemzetközi szinten sajátja, és ez csak részben magyarázható a magyar piac méretbeli korlátaival. Straub szerint a hiányzó lendületet egy iparági összefogással gründolt szervezet segíthet megteremteni.

Simó előadásának címe (Ki a kufárokkal a templomból – a web 2.0 vége) prófétai lendülettel végrehajtott leszámolást ígért a webkettes jelenséggel, erre azonban – ahogy azt bevezető apológiájában maga az előadó is elismerte – nem került sor. E helyett a cégvezető arról beszélt, hogy Amerikában élénk figyelem és érdeklődés övezi a civil közreműködésre és tartalomra építő weboldalakat (mint amilyen a YouTube, a Flickr vagy a MySpace), amelyek javarészt üzletileg is működő vállalkozások – még ha az nem is tudható, hogy hosszú távon is működőképes modellekről van-e szó. Magyarországon viszont nyoma sincs ennek a pezsgésnek. „Mintha itt is elkésni látszanánk, mi csak most foltozzuk be a penetrációs foltokat” – fogalmazott.

Simó szerint itthon hiányzik az internetes iparágból a dinamizmus, többek között azért, mert nálunk egy-egy területen legfeljebb két szolgáltató tud megélni (a közösségi oldalaknál például az iWiW és a MyVIP). „A magyar tartalomipar topog a lehetőségek előtt” – mondta.

Straub Elek az előadását azzal indította, hogy az internet Magyarországon felnőtté vált. A cégek mindegyike, a lakosságnak pedig 40 százaléka rendszeres internethasználó, és ez a szám körülbelül félmillióval nő évente. De a puszta statisztikákon túl is megnőtt a médium jelentősége és elismertsége a hagyományos médiákkal szemben.

E kedvező folyamatok ellenére is hiányzik azonban a lendület a piacból – állítja Straub is. A Web 2.0 nálunk is elindult, de valami mégis elakadt. Ennek a menedzser szerint számos oka van, többek között a tőke és az üzleti perspektíva hiánya, vagy éppen az elégtelen médiafigyelem. Fontos lenne, hogy az internet Magyarországon is címlapsztori legyen – mondta.

Straub úgy látja: a hazai internet dinamizálása csak iparági összefogással, felülről hajtható végre. A szakember ezért javaslatot tett egy nonprofit szervezet, a Magyar Internet Szövetség megalakítására. Mint mondta: már hónapok óta folynak egyeztetések ebben az ügyben, és első lépésben pozitív a felvetés fogadtatása. A tervek szerint a szervezet inkubátortevékenységet végezhetne, segíthetne az internet társadalmi elfogadásának javításában, vagy éppen az internetes reklámtorta növelésében. Az MISZ megalakulása 2008 első félévében várható.

Azóta történt

Előzmények