Opteamus: az első magyar ASP, Oracle hátszéllel

Mindig jó hallani olyan híreket, amikor a hazai szoftverfejlesztő egy világcég támogatásával valamilyen innovatív megoldással áll elő. Ilyen összefogásnak az eredménye, hogy a relációs adatbázis-kezelésre specializálódott Alpha Consulting a mai napon bemutatta induló új szolgáltatását, egy Oracle adatbázison és webszerveren alapuló – havidíjas formában igényelhető – csapatmunka-, dokumentumkezelő- és tudásmenedzsment-rendszert, tulajdonképpen egy vállalkozás kihelyezett informatikai struktúráját.

Az egyszer már megbukott, de most újraéledő ASP

Egy évtizeddel ezelőtt nagy reményt fűztek az ASP modellhez, sok-sok pénzt áldoztak a megoldásokra, de később ez a lufi kipukkadt, a piac akkor több ok miatt nem fogadta el a technológiailag már akkor is érett megoldást. Elsősorban a „házon kívüli” adattárolástól való idegenkedés lehetett az elutasítás oka, de talán az internet sem volt kellően vonzó. A módszer mára mintha újra életre kelne, a Gartner piackutató cég szerint az ASP (más néven SaaS – Software-as-a-Service) már ebben az évben az első öt technológia közé kerül, egy másik elemző (IDC) pedig egyenesen azt jósolja: 2008-ban 43 milliárd dollárt kasszírozhatnak ezek a szolgáltatók. Az előrejelzések mindenesetre impozánsak, érdemes lesz a vállalkozásoknak – talán leginkább a kkv-szektornak - erre a lehetőségre is figyelni.

Böngésződ a kliensed

Az Alpha Consulting megoldása, az Opteamus elsősorban az ügyfélkapcsolat-kezelésre (CRM), helpdeskre, dokumentumkezelésre és tudásmenedzsmentre van felkészítve. Egyformán ajánlják a szigorú vállalati környezethez, a lazán szervezett pár fős manufaktúrához, de akár projektalapon szerveződött ad hoc társulások is megtalálhatják a feladatukhoz leginkább illeszkedő informatikai megoldást. Az igazi erőssége ennek a megoldásnak, hogy a saját fejlesztésű metakereső-motor kiváló adatszervezést tud megvalósítani a különböző textalapú feljegyzésekből. Hoppán Gergely – az Alpha Consulting vezetője – szerint ez a fejlesztésük külön értéket ad az egyébként az Oracle összes adatbázissal kapcsolatos szolgáltatását biztosító megoldásuknak. Külön kiemelte, hogy azok a cégek, szervezetek, akik az ASP-t választják, könnyen kiszámolhatják: sokszor drágább egy saját beruházásban megvalósított általános CRM (hardver-szoftver) és annak üzemeltetése, mint egy ASP megrendelése fix havi költséggel.

Opteamus: na és mindez mennyiért?

Az Opteamus alapszolgáltatásáért egyszeri nettó 240 000 forint belépési és felhasználónként 6000 forint havi díjat számolnak. Ezért az árért beviszik az induló adatokat, hozzáférést biztosítanak a 64 bites Linux operációs rendszerű Dell PowerEdge 1850-es szerverhez, ahol az Oracle (Optasp) adatbázis és az Opteamus szoftvere várja az ügyfél adatait. A Opteamus rendszert (99,5 százalékos rendelkezésre állással) a NetMasters-Hungary Kft. szerverparkja szolgálja ki redundánsan, amely gépek a T-Online adatparkban és a Datahome szerver központban vannak elhelyezve. Az Alpha-Consulting napi 8 órás telefonos és 24 órás online ügyfélszolgálattal támogatja a zavarmentes üzemeltetést. A jogos kérdést persze a végén el ne feledjük: mi van, ha ki akarok szállni az Opteamusból? Nos, nem nagyon örülnének neki az Alpha Consultingnál, de természetesen az adatok „visszakérhetők”, Oracle-formátumban bármikor visszakaphatjuk az adatbázist. Lehet, hogy az ASP-ben is mód lesz egyszer az azonnali szolgáltatóváltásra?

Azóta történt

Előzmények