Győzhet-e pókerben a számítógép? Pár nap múlva kiderül

A programozók és a hardverfejlesztők a sakkban és a góban már bizonyítottak. Ám a póker egy nagyságrenddel nehezebb feladat.

A történet úgy indult, hogy az IBM Deep Blue számítógépe hosszas fejlesztés után 1997-ben legyőzte sakkban a világbajnok Gari Kaszparovot, majd közel húsz évvel ezek után a sokkal bonyolultabb és nehezebb játéknak tartott góban is megtörtént az áttörés: a Google által fejlesztett szoftver, az AlphaGo diadalmaskodott a világ egyik legjobb játékosa, a dél-koreai Lee Sedol fölött.

Most sokan izgalommal várják, hogy a fent említett két játéknál nehezebben, a már nem csak számításon alapuló, hanem pszichés tulajdonságokat is tartalmazó kártyajátékban, a pókerben vajon mire képes a mesterséges intelligencia jelenlegi szintjén, ugyanis a világ egyik legnevesebb fejlesztőműhelyében készítettek egy szoftvert, amelyet most már ki akarnak élesben is próbálni, és a fejlesztők célja az, hogy a program képes legyen megverni a legjobb játékosokat, az emberi ellenfeleket a póker Heads-Up No-Limit Texas Hold’em változatában.

A Libratusnak elnevezett szoftvert a Carnegie Mellon Egyetem szakemberei fejlesztették ki, és óriási feladatot vállaltak fel: a pókerben ugyanis nem elegendő a taktikákat, a stratégiákat elemezni. A kutatás vezetője, Tuomas Sandholm elmondta az újságíróknak, hogy a sakknál vagy a gónál a programok a mintázatok alapján képesek megoldásokat adni, de az olyan játékoknál, mint a póker (incomplete information games), ahol a kártyavariációk száma több, mint ahány atom van a világegyetemben, és ahol nagyon nehéz megjósolni az ellenfelek viselkedését, ez a módszer nem működik.

Ezért a Libratust igyekeztek arra felkészíteni, hogy mérlegeljen: a rendelkezésre álló információk alapján próbálja megtalálni az egyensúlyt a várható kockázatok és a lehetséges eredmények között (ahogy ez a módszer szerepel a játékelmélet egyik klasszikusának, a matematikus John Nash életéről szóló filmben, az Egy csodálatos elmében). Így a szoftver a külső személő számára igen visszafogottnak, kockázatkerülőnek tűnik majd, ugyanakkor a célnak megfelel, még akkor is, ha olyan taktikákat alkalmaz, melyek a póker alapszabályait tanító könyvek szerint rettenetes, kerülendő lépéseknek számítanak. Ez abból is következik, hogy más programoktól eltérően nem tápláltak be az adatbázisába korábbi – emberi – játszmákat, hanem úgy küldik az asztalhoz, mint ha a Marsról érkezett játékos lenne, akinek épp elmagyarázzák a szabályokat.

A szoftvert próbára tévő éles meccsek január 11-én kezdődnek, az USA Pennsylvania államában lévő Pittsburgh városában, a Rivers Casinóban, ahol a világ legjobbjai közül négyen - Jason Les, Dong Kim, Daniel McAulay, illetve Jimmy Chou – lesznek az ellenfelek. A játszmákat élőben lehet majd követni az interneten.

Azóta történt

  • Gyuri bácsi aggódhat!

    Kihívója akadhat a szigetes afterpartyk és a pókerasztalok koronázatlan királyának, Korda Györgynek: egy Libratus nevű mesterséges intelligencia egyre-másra nyeri a kártyapartikat.

Előzmények