A UPC egyelőre meghátrált, de harcban áll

Ma késő délután lapunk is megkapta a UPC Magyarország hivatalos állásfoglalását arról, hogy miként magyarázza a cég az elmúlt pár napban tapasztalt szolgáltatáskiesést, illetve mi az oka annak, hogy ma délre visszaállt a korábbi, normál állapot.

Mivel tegnap óta a magyar sajtóban több elemző, gyakran forrásokra hivatkozó cikk jelent meg a problémáról, a UPC levele igencsak meglepő, mivel gyakorlatilag nem felelnek semmilyen kérdésre egyenesen, csak igen burkoltan, hogy a válaszokat csak a hozzáértők tudják kikövetkeztetni. A tájékoztató így szól:

A UPC Magyarország Kft. előfizetői számára csütörtökön elérhetetlenné váltak bizonyos nagy látogatottságú weboldalak. A UPC által lefolytatott gyors műszaki vizsgálat megerősítette, hogy az említett oldalak nem a UPC hibája miatt voltak elérhetetlenek.

A UPC rendszeresen felülvizsgálja hálózatának adatátviteli kapacitását és szigorú sztenderdek szerint biztosítja az optimális és kiegyensúlyozott adatforgalmat. Ezeknek a szabályozott folyamatoknak megfelelően történt az az átkonfigurálás is, amelynek normális esetben nem kellett volna érzékelhető problémát okoznia az ügyfelek számára. Sajnálatos módon azonban az említett oldalak kiszolgálói részéről feltételezhetően nem történt meg az adatforgalom megfelelő tranzitútvonalakra való átterhelése, annak érdekében, hogy a tartalom továbbra is eljuthasson a fogyasztókhoz.

A UPC Magyarország Kft., ügyfeleinek legmagasabb szintű kiszolgálását szem előtt tartva, soron kívül megtette azokat a technikai intézkedéseket, amelyek lehetővé teszik a népszerű tévécsatornák weboldalainak elérését a megszokott módon.

A UPC Magyarország Kft. és anyavállalata, a Liberty Global számára továbbra is alapvető érték a netsemlegesség, ezért meglepetéssel fogadták és egyben visszautasítják a sajtóban megjelent azon értesüléseket, amelyek bármilyen internetes tartalom blokkolását vagy háttérbe szorítását feltételezték.

Ez a közlemény – ha megpróbálunk a pr-szöveg mögé nézni – megerősíti a hwsw.hu újabb elemző cikkének alapállítását, mely szerint a UPC üzleti modellt vált (vagy legalábbis megpróbálta), mégpedig azért, mert az önkéntes elven működő, a szolgáltatók számára és általuk vállalt módon gyakorlatilag ingyenes (önköltségi áron dolgoznak) adatcserét biztosító magyar szolgáltatói központ (BIX – Budapest Internet Exchange) keretein belül egy eddig szokatlan módszerrel, új és számukra adott lehetőséggel éltek, és újabb bevételi forrást szeretnének megnyitni azzal, hogy pénzt kérnek a hálózatukba irányuló forgalomért más, jellemzően sokkal kisebb szolgáltatóktól, akik bizonyos tartalmakat hosztolnak, azaz elérhetővé tesznek az előfizetők számára.

Magyarul, a most fejét felütött modell alapján egy weboldal, melyet egy szolgáltató tárol és tesz elérhetővé, csak akkor jelenhet meg a UPC előfizetőinek is, ha a hosztoló cég ezért fizet a UPC-nek. A hosztcégnek van ugyan más választása, hogy úgynevezett tranzitútvonalat válasszon, vagyis más szolgáltatón keresztül juttassa el a netezőkhoz a tartalmat, de ez szintén pénzbe kerül: a BIX-nek épp az a lényege, hogy nonprofit szervezetként ezt az adatcserét és -közvetítést kvázi ingyenesen végezze el. Ez a megoldás oldja a szigorú gazdasági szabályokat, és legfőbb célja az – a fizikai lokáció miatti gyors elérés mellett –, hogy a piacon a meghatározó, különösen nagy súllyal rendelkező szereplők ne monopolizálhassák a viszonyokat – ha egy szolgáltató a piac jelentős részét lefedi, akkor egy idő után biztosan megkísérli a kicsik számára csak pénzért biztosítani az ügyfelei számára való hozzáférést –, és ha valaki egy kis szolgáltatót választ tartalmai tárolására és terítésére, az ne kerüljön hátrányba.

A UPC lépése a tranzitútvonalakra való közvetett kényszerítéssel egyértelműen azt mutatja, hogy (vissza)élnek piaci pozíciójukkal, hogy a BIX-et kiütve egy másik – egyébként működőképes – szolgáltatói modell alkalmazását kényszerítsék ki.

Borítékolható a folytatás

Hogy erre joguk és alapjuk van-e, az nagy vita kérdése – nem csak Magyarországon. A hvg.hu belső forrásokra hivatkozó cikke arra a régi felvetésre utal, hogy a nagy szolgáltatók elégedetlenek azzal, hogy az infrastruktúra fejlesztésének költsége gyakorlatilag csak az ő vállukat nyomja, a konkurenciát pedig kötelesek beengedni a hálózatukba, ezért szeretnék, ha a kisebbek (valamint a tartalomszolgáltatók - de ez másik történet) is beszállnának ebbe a költségbe.

Az mindenesetre biztos, hogy a UPC a mai visszakapcsolással meghátrált, de az is biztos, hogy a történetnek itt még nem lesz vége, és tovább folyik a küzdelem. Az is valószínűsíthető, hogy a húsvéti ünnepek után beszállnak a ringbe a hatóságok is, mivel itt szabályozási kérdésekről is szó van, hiszen a UPC azért teszi, amit tesz, mert megteheti. Egyáltalán nem biztos, hogy ez a közeljövőben is így lesz.

És az is biztos, hogy a UPC arra nem válaszolt, hogy a ma délelőtti általános üzemzavar – amit DNS-problémákkal indokoltak – összefüggött-e az Externet és cég közötti konfliktussal. Feltételezésünk szerint igen, mivel elég valószínű, hogy a nem tervezett és sürgető visszakapcsolás során léptek fel technikai problémák.

Azóta történt

Előzmények