Üzleti modellek versenye az online zenék piacán

David Goldberg, a Yahoo elnökhelyettese úgy véli, hogy a zeneanyagok internetes elérésének előfizetéses rendszere hamarosan kiváltja a cd-vásárlást, és a számok egyenkénti letöltögetését az on-line áruházakból. (Az internetes cég nemrégiben vezette be ilyen szolgáltatását, konkurenseinél sokkal kedvezőbb díjakkal – például 60 dolláros éves előfizetési tarifával.) Ennek a módszernek az az előnye, hogy a havi díjért korlátlanul sok zenéhez juthat hozzá az előfizető, amelyeket letölthet a PC-jére, illetve meghatározott számú másolatot készíthet róluk – például walkmannel való hallgatáshoz. Addig azonban, amíg eljutunk az új üzleti modell győzelméhez, még hosszú utat kell bejárni – állítja szakértőkre hivatkozva a Business Week.

A változások előtt álló legelső akadály a megfelelően nagy tömegű potenciális ügyfél hiánya. Míg a RealNetworks, az AOL, az új Napster együtt 2003-ról 2004-re 750 ezerről csak másfél millióra tudta növelni az előfizetők számát, addig az Apple, az online zeneletöltés vezető cége, 2004-ben a korábbi 4,4 millióról 17,2 millióra növelte az iPod lejátszók értékesített mennyiségét, és 2006-ra 22,2 millió felhasználóval számol. Ennek tükrében nem meglepő, hogy – bár szakértők szerint könnyen megtehetné – nem tervezi előfizetéses szolgáltatás bevezetését, hanem marad a számok egyenkénti megvásárlásának lehetővé tételénél.

A második akadály az árakban keresendő. Bár az érdekelt cégek nem nyilatkoznak költségeikről, szakértők úgy tudják, hogy a zenekiadók előfizetőnként havi 6 dollárt kérnek a szolgáltatóktól, amennyiben a vevő csak a PC-jére tölti le az általa bérelt számokat. Ez esetben a „viszonteladók” 10 dollárért értékesíthetik a szolgáltatást havonta és személyenként, ám amennyiben lehetővé teszik a zenék továbbmásolását egy hordozható eszközre, akkor már 8 dollárt kell fizetniük a kiadóknak, ezért a Yahoo piaci megjelenése előtt 15-öt kértek ügyfeleiktől. Az internetes cég most 7 dollárra nyomta le az havi egyéni előfizetői díjat, amit sokan tarthatatlannak tartanak. A Yahoo előnye, hogy ezt a szolgáltatást ajánlhatja 176 millió regisztrált korábbi ügyfelének, illetve hogy a szükséges információtechnológiai háttér a rendelkezésére áll.

Ezzel együtt megfigyelők úgy vélik, nem maradhatnak fenn az alacsony árak: amint meglesz a szolgáltatóknál a megfelelő számú ügyfél, emelni fognak (ahogyan azt például a kábeltévé-társaságoknál is megfigyelhettük). Ezt a feltételezést támasztja alá, hogy a zenekiadók nem szívesen néznék „termékeik” árának csökkenését, azaz tőlük nem várható, hogy engednek díjaikból. A Jupiter Networks piackutató jelentése szerint jelenleg a teljes zeneipari értékesítés 2 százalékát képviselik az online előfizetéssel eladott számok, ami 2010-re is csak 12 százalékra megy fel. Bár az iPod rendkívül sikeres, még ezzel is az a helyzet, hogy az átlagos felhasználó csak 25 számot tölt le az Apple iTunes zeneáruházából a lejátszójára, a zsebhifi fennmaradó több száz tárhelyére CD-kről másol át zenéket.

Azóta történt

Előzmények