Veszélyes lehet a beszédes navigáció

Az autós navigációs készülékek túlzottan elvonhatják a volán mögött ülők figyelmét a vezetéstől – figyelmeztetnek brit kutatók. A Londoni és a Lancasteri Egyetem együttműködésében végzett kísérlet nem azt az evidenciát vizsgálta, hogy az eszközök képernyőjét figyelő vezető kevésbé tud koncentrálni az útra, hanem a hangutasítások figyelemelterelő potenciáljára fókuszált.

Az eredmények szerint az összetettebb utasítások (például „500 méter múlva fordulj jobbra, majd utána az első lehetőségnél balra”) közel annyira lefoglalják a sofőrt, mint egy mobiltelefon-beszélgetés, noha azt gondolhatnánk, hogy ez utóbbi – függetlenül attól, hogy kihangosítón keresztül zajlik-e – nagyobb odafigyelést igényel. A kísérletben résztvevőknél a vezetési fegyelem romlását tapasztalták ilyen esetben: gyorsítani kezdtek, bizonytalanabb lett kormányhasználatuk és lassabban reagáltak a váratlan helyzetekre, például az előbukkanó gyalogosokra.

A vizsgálatban a kutatók három csoportra osztották a szimulátorban vezető alanyokat. Az egyik csoport egyáltalán nem kapott utasításokat, a másik tagjainak csak egyszerű, egyetlen irányváltást javasló utasításokat adott a navigációt utánzó számítógép, míg a harmadikban lévőknek összetettebb, két egymás utáni irányváltást javasló instrukciókat. A kutatók egyike, Polly Dalton pszichológus azt mondta, számukra is érdekes volt, hogy míg a szimpla utasítások egyáltalán nem vonták el a vezetők figyelmét, addig azok, melyeknél emlékezni kellett több lépésre, igen.

A kísérlet eredménye a kutatók szerint a navik gyártói számára fontos tanulságokkal szolgál. A fejlesztések hangsúlya ugyanis e termékkörben jellemzően a grafikus megjelenítés volt az elmúlt időszakban, a hangutasításokra nem sok figyelmet fordítottak. Pedig – mutatták ki most – a vezetők háromnegyede csak akkor néz a készülék képernyőjére, ha nem világos számára az irány, vagy nem emlékszik az instrukcióra.

Azóta történt

Előzmények