Új hozzászólás Aktív témák

  • leslieke

    Jómunkásember

    A korlátlan lehetőség és hülyeségek országa.

    A sörben az a jó, hogy legyél bárhol a világon, kizárólag az első háromnak fáj az ára!

  • Zirowe

    nagyúr

    Az se mindegy milyen android app-ot rakott össze, mert manapság már annyira könnyű ilyen alap programokat csinálni rá, hogy múltkor én is, nulla programozói ismerettel 30perc alatt összedobtam egy mókás hülyeséget magamnak.

    Amúgy igenis tessék csak idegen nyelvet tanulni, mellette meg ha van szabadideje tanuljon meg programozni.

    We've jumped way beyond the Red Line. Limited supplies. Limited fuel, and now no hope! But I promise you one thing. On the memory of those lying here before you, we shall find it. And Earth will become our new home. So say we all!

  • Youri

    veterán

    Végül is, ha native english, az idegen nyelv neki nem létszükséglet. Persze egy német vagy francia nyelv nagyobb haszossággal bírna, mint egy spanyol.

    [ Szerkesztve ]

    RTX ON

  • Feruendios

    aktív tag

    válasz Zirowe #2 üzenetére

    USA-ról beszélünk, minek tanuljon spanyolul Mexikó annyira nem felkapott hely. Persze Magyar viszonylatban többre menne az idegen nyelvel.

    Sajnos mar nincs magyar billentyuzetem :(

  • rt06

    veterán

    válasz Youri #3 üzenetére

    foleg nem a baltimore-ban
    floridaban, vagy ujmexikoban esetleg, de nem keleti part eszaki reszen

    [ Módosította: 7 ]

    Politikailag korrekt, valamint munkahely- és gyermekbarát aláírás, amiben egyáltalán nincsen p*na.

  • leslieke

    Jómunkásember

    válasz Feruendios #4 üzenetére

    Pedig nem ártana spanyolul tanulniuk az amerikaiaknak, mert már most kb. 15 % körül van a spanyol nyelvet beszélők száma, és a szaporodási mutatókat figyelembe véve ez az arány 2050-re 25% körül lehet.

    A sörben az a jó, hogy legyél bárhol a világon, kizárólag az első háromnak fáj az ára!

  • Youri

    veterán

    válasz leslieke #7 üzenetére

    Abba ne menjünk bele, kinek kellene kihez igazodnia

    RTX ON

  • Tigerclaw

    nagyúr

    Ez már túl liberális hozzáállás. Ennyi erővel felesleges iskolába járatni a gyereket.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • leslieke

    Jómunkásember

    válasz Youri #8 üzenetére

    Hm..pedig ez egy érdekes téma. Pl.: ha egy magyar megy külföldre akkor beszélje a célország nyelvét, ha a külföldi jön ide, akkor is a magyar beszéljen az ő nyelvén, mert a külföldi gagyogni se tud, na meg el is várja. Hogy is van ez? Kinek kell kihez igazodnia?

    A sörben az a jó, hogy legyél bárhol a világon, kizárólag az első háromnak fáj az ára!

  • Wolverine

    félisten

    válasz Youri #3 üzenetére

    Nem biztos. A német Európában fontos nyelv, de máshol nem igazán; a francia több helyen hasznos a világban, de Észak-Amerikában pont csak Kanada egyes területein; a spanyollal ugyanakkor meglepően sok helyen lehet(ne) boldogulni.

    "I'm the best there is at what I do, but what I do best isn't very nice." (Wolverine) / "Hello, I'm the Doctor. Basically... run." (a 11. Doktor)

  • Zirowe

    nagyúr

    Végülis nem hülyeség, ideje reformálni az egész elavult oktatási rendszert, és hasznosabb dolgokat kell tanulni.

    Ének helyett rappet.
    Nyelvtan helyett utcai szlenget.
    Matek helyett a pénztárgépek alapműveleteit.
    Testnevelés helyett bevezetés az alapvető fizikai munkákba (kubikos, kertész, stb).
    Stb.

    We've jumped way beyond the Red Line. Limited supplies. Limited fuel, and now no hope! But I promise you one thing. On the memory of those lying here before you, we shall find it. And Earth will become our new home. So say we all!

  • Arena87

    aktív tag

    válasz Youri #3 üzenetére

    Angol világnyelv után 2. a spanyol/portugál, utána következik francia, német, majd orosz/szláv nyelvek. ;) Máskülönben egy angol tanuljon más nyelvet is, ne csak sajátjára támaszkodjon. :U

    東方神霊廟 [Mausoleum of Divine Spirits] ~Ten Desires

  • Youri

    veterán

    válasz leslieke #10 üzenetére

    Amíg magyarul beszélő ember kb 20 millió ember van a világon, addig angolul beszélő nagyságrendekkel több. Az, hogy a spanyolok pedig milliónyian vádrolonak be, ilyen-olyan módokon az usankába, ne az állampolgároknak kelljen nyelvészetileg igazodniuk. Persze a másik fele, hogy akkor lehetne választható nyelv az ősi indián nyelv(ek). Csak arra sokkal kisebb lenne a kereslet. Szóval, amíg az ember bárhol a világban (talán Észak-Koreát leszámítva) meg tudja értetni magát angolul, addig nem hiszem, hogy az amerikaiaknak meg kellene tanulniuk spanyolul a bevándorlás miatt.

    Arena87: Attól, hogy sokan beszélik a spanyol/portugál nyelveket, még nem lesz világnyelv. Akkor már mondhatnád a kínait is. Ha pedig a gyerek az informatikára hajaz, akkor inkább programnyelvet tanuljon, mert még mindig az informatika nyelve az angol.

    [ Szerkesztve ]

    RTX ON

  • rt06

    veterán

    válasz Youri #14 üzenetére

    kapcsolodo xkcd

    Politikailag korrekt, valamint munkahely- és gyermekbarát aláírás, amiben egyáltalán nincsen p*na.

  • leslieke

    Jómunkásember

    válasz Youri #14 üzenetére

    A bevándorlók és azok gyerekei nem tanulnak meg angolul vagy max. amennyit muszáj, és így lesz 2 nyelvű az USA:

    A sörben az a jó, hogy legyél bárhol a világon, kizárólag az első háromnak fáj az ára!

  • .tnm

    addikt

    válasz leslieke #10 üzenetére

    orbitális különbség, hogy a külföldi turistaként jön ide, vagy letelepedik, előbbi esetben, igen, nekünk kéne tudnunk egy-két világnyelvet (meg neki is, azt senki nem várja el, hogy beszéld az ő nyelvét), ha itt marad, akkor viszont neki kell alkalmazkodnia és megtanulnia egy használható magyart.
    ugyanígy, ha kimész külföldre nyaralni/üzletelni egyet beszélj valamilyen világnyelvet és számíthatsz arra, hogy kinn is lesz bőven, aki beszéli azt. ha letelepedsz, akkor tanuld meg a célország hivatalos nyelvét/nyelveit.

    a dolog teljesen szimmetrikus, legfeljebb az nem fair, hogy egyes embereknek az anyanyelve világnyelv.

    @ cikkhez:
    borzasztó, hogy valakiknek (tanároknak) a fejében csereszabatos lehet egy idegennyelv egy programozási nyelvvel. ennyi erővel szolmizálásra is cserélhették volna. (ha csak nem az történt, hogy a média fújta fel a dolgot, és az iskola nem úgy gondolkodott, hogy "nyelv"-"nyelv", hanem úgy, hogy szerencsétlen gyerek sose végez, ha a spanyollal szívatjuk, vizsgázzon helyette valami olyanból, ami megy neki [lásd itthon is van, akit felmentek nyelvi érettségi alól, pl. enyhe diszlexia okán, nekik más plusz tárgyból (jellemzően természettudományiból) kell érettségit tenni]).

    It's a rare occurrence, like a double rainbow, or someone on the Internet saying, "You know what? You've convinced me I was wrong."

  • Rickazoid

    addikt

    válasz .tnm #18 üzenetére

    Szerintem is az utolsó gondolatodban lehet valami, ugyanis ha nyelv-nyelv alapon néznék és a spanyolt válthatná ki a Java, akkor mások számára is meg lenne a lehetőség ugyanott, hogy spanyol helyett Java-t tanuljanak. Ha csak egy embert érint, akkor ott tényleg ilyesmi állhat, hogy képtelen megtanulni spanyolul valami miatt, vagy csak apucinak van elég pénze, hogy a csak hülye, tanulni nem akaró gyerekét átrugdostassa ahelyett, hogy rávenné a tanulásra - ez is egy lehetőség.

    [ Szerkesztve ]

    Erkölcstelen csíkot húzni a másik krumplifőzelékébe csak azért, hogy legyen egy szünet.

  • elistvan

    senior tag

    válasz Arena87 #13 üzenetére

    Szerintem nézz utána jobban, az oké, hogy világnyelv de van amit ettől is többen beszélnek. És azokkal mi lenne (mint pl: én) akik világ életükben humán beállítottságúak voltak, a nyelv frankón ment de a matekot világ életemben rühelltem. Először tanuljon meg egy nehezebb nyelvet, mondjuk egy franciát és utána egy angolt (mert tévesen túl hamar lehet benne sikert elérni a könnyű nyelvtani rendszere miatt) mert erről könnyebb átállni sok a hasonlóság. Sőt az angol után állítólag a spanyol is sokkal könnyebb. Aztán programozzon ha akar.

    [ Szerkesztve ]

    Minőségi angol humor magyar felirattal: http://goo.gl/5kvyBr

  • Depression

    veterán

    A francnak vizsgáztam le két nyelcből, mikor már általános iskolában megyei 3-dik lettem Basic-ből. :)

    Orr alatt hordott szájmaszk pont annyit ér, mint a herére húzott koton.

  • adalbert1

    veterán

    válasz leslieke #7 üzenetére

    Na igen, most még azon a részen lehet hogy nincs sok spanyol ajkú és sokra nem menne vele, de kis túlzással élve lehet hogy öregkorában angolul már egy pohár vizet nem fog tudni kérni az ápolójától.

  • bambano

    titán

    csak én látom úgy, hogy ez egy rugalmas iskola, akikkel lehet normálisan tágyalni?
    az, hogy spanyol helyett jávát tanul *EGY* ember, az lakossági szinten nem oszt, nem szoroz, annak az egy embernek viszont nem töri ketté az életét, hogy nem megy neki az idegen nyelv.

    normális esetben lehet kivételt gyakorolni, az erősíteni szokta a szabályt.

    egyébként is manapság mindenféle népszerű betegségek ütik fel a fejüket, diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, miért ne lehetne disznyelvtanulás is.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • .tnm

    addikt

    válasz elistvan #20 üzenetére

    Először tanuljon meg egy nehezebb nyelvet, mondjuk egy franciát és utána egy angolt (mert tévesen túl hamar lehet benne sikert elérni a könnyű nyelvtani rendszere miatt) mert erről könnyebb átállni sok a hasonlóság.

    Ha lehet ne vegyük át/terjesszük ezt a hülyeséget (amit egy manapság teljesen hülyének nézett francia tanárnő dobott be a köztudatba). Ha annyira nehezebb lenne a francia nyelv elsajátítása, akkor a franciáknak kiváló nyelvérzéke lenne és csak úgy ragadnának rájuk a nyelvek. Márpedig nem arról híresek, hogy annyi nyelvet beszélnének. Az angolnak igazából annyi előnye van, hogy sulin kívül is sok helyen találkozik vele, sokkal hamarabb tanulja magától is, azaz kénytelen azt használni. Márpedig így sokkal kevésbé érzi majd a gyerek nyűgnek a rákényszerített nyelvtanulást, ami mindenképp előny. Arra is könnyen rá lehet mutatni, hogy mennyivel hasznosabb/szükségesebb angolt tudni ma, mint franciát. Azok akik kikerülnek az oktatásból egy szem idegen nyelv részleges ismeretével sokkal jobban járnak, ha nem csak francia nyelvterületeken boldogulnak. Ebben a térségben a német lehet még erősen indokolt -akár angolt megelőzően is- a későbbi munkavállalásra való tekintettel és lám, nem véletlen, hogy évtizedek óta jellemzően az angol vagy a német az első oktatott idegen nyelv.

    @23
    mint lent is írtam "disznyelvtanulás" az a diszlexiában benne van, pontosabban akinek az idegen nyelv nem tud összeállni, annak az anyanyelvén is vannak problémái

    It's a rare occurrence, like a double rainbow, or someone on the Internet saying, "You know what? You've convinced me I was wrong."

  • leslieke

    Jómunkásember

    válasz .tnm #24 üzenetére

    Ha annyira nehezebb lenne a francia nyelv elsajátítása, akkor a franciáknak kiváló nyelvérzéke lenne és csak úgy ragadnának rájuk a nyelvek.

    A franciáknak azért könnyű a saját nyelvüket elsajátítani, mert az anyanyelvük, nem azért, mert van vagy nincs nyelvérzékük.

    A sörben az a jó, hogy legyél bárhol a világon, kizárólag az első háromnak fáj az ára!

  • .tnm

    addikt

    válasz leslieke #25 üzenetére

    ha a saját nyelvüket nehezebb lenne megtanulni (amit nem tartok igaznak), akkor mire megtanulják, már jobb nyelvérzékük kellene, hogy legyen, mint akinek egy egyszerűbb nyelv az anyanyelve. úgy, mint, ha többet gyakorlod a matekot és bonyolultabb szinten, akkor a számokkal leszel jobb. (a veleszületett adottságokon felül értem ezt.)

    It's a rare occurrence, like a double rainbow, or someone on the Internet saying, "You know what? You've convinced me I was wrong."

  • Rickazoid

    addikt

    válasz .tnm #26 üzenetére

    Valamit nem értesz szerintem teljesen a nyelvtanulással kapcsolatban. Egy (teljesen egészséges) csecsemőnek, aki még semmit sem tud, semmilyen nyelven nem beszél, tapasztalatai nincsenek, csak ösztönösen cselekszik, egy bármilyen nyelv megtanulása hihetetlenül könnyű ahhoz képest, amilyen nehézségű egy nyelv megtanulása egy kamaszodó gyereknek. Meddig tanul egy nyelvet egy csecsemő? Körülbelül 1-1,5 évig, és akkor már a többség úgy tud kommunikálni szóban, mint te vagy én (persze csak ha a szülei nem retardáltak). És egy idősebb, már sok tapasztalattal rendelkező, kamaszodó gyerek mennyi idő alatt sajátít el egy másik nyelvet anyanyelvi szinten? Nos erre nem elég 1,5 év, 5-10 között van valahol, de ahhoz nagyon durván kell tanulnia, megfelelő környezetben. De adott nyelvű környezeten kívül 50 év sem lenne elég ehhez.
    Amivel tehát nem vagy tisztában az az, hogy egy nyelv nehézsége attól függ, hogy egy adott életkort betöltött, bármilyen idegen nyelvű ember számára adott nyelvet mennyire nehéz megtanulni. Ez viszont abszolút független attól, hogy az adott anyanyelvű emberek mennyi idő alatt tanulják meg kiskorukban a nyelvet, mert az minden nyelv esetében 1,5 év körül van és rendkívül egyszerű dolog, még a japán és kínai nyelveknél is. Az írást most ne keverjük ide, a kínai írások is csak azért olyan nehezek a kínai anyanyelvűeknek, mert szó-, szótagírást használnak, emiatt rengeteg a karakter és nem mellesleg több írásrendszerük is van, a japánoknak tudtommal 3, amik helyzettől függően önmagukban vagy keverve használandók.

    "úgy, mint, ha többet gyakorlod a matekot és bonyolultabb szinten, akkor a számokkal leszel jobb. (a veleszületett adottságokon felül értem ezt.)"
    Látod, mondom én, hogy nem érted amiről beszélsz. Ha egy csecsemőt arra tanítanál, hogy számoljon, majd 1,5 éves korában már másodfokú egyenleteket és bonyolultabb egyenletrendszereket tanítanál neki, 3-4 éves korára egyetemi szintű lineáris algebrával, analízissel, diszkrét matematikával és egyéb elméleti matematikával is foglalkozhatna, később akár értelmezni tudná a Fermat sejtés bizonyítását. Ugyanis ilyen az emberi agy. Persze ez csak elméletileg lehetséges, ugyanis előbb egy nyelvet kell megtanulnia, illetve szocializálódnia kell és amire ez elfogadható szintre kerül, nagyjából el is veszik az agynak ez a rendkívüli tudásfelszívó képessége. A lényeg viszont az, hogy nem lehetséges összehasonlítani az anyanyelvet és egy tanult nyelvet, egy nyelv nehézsége pedig nem attól függ, hogy az anyanyelvűek hogy tanulják meg, hisz számukra az rendkívül egyszerű, amikor tanulják.

    [ Szerkesztve ]

    Erkölcstelen csíkot húzni a másik krumplifőzelékébe csak azért, hogy legyen egy szünet.

  • leslieke

    Jómunkásember

    válasz .tnm #26 üzenetére

    Akkor másképp mondom: az anyanyelv megtanulásához nem kell nyelvérzék, tehetség, semmi.. azt készségszinten sajátítja el mindenki.

    A sörben az a jó, hogy legyél bárhol a világon, kizárólag az első háromnak fáj az ára!

  • Idiofil

    aktív tag

    Ilyen kreténséget is régen hallottam....
    Iskolai szinten nem lehet valamit "nem tudni", hanem csak "nem akarni"...

    "Those who want respect, give respect"

  • .tnm

    addikt

    @27
    @28

    mindketten félreértetek. ugyanúgy, ahogy egy kétnyelvű (anyanyelvű) gyerek könnyebben tanul harmadik nyelvet, mert a két anyanyelv megtanulása okán egy magasabb szintű nyelvérzéke fejlődött. ugyanígy, ha bonyolultabb lenne a francia, mint az angol, akkor a bonyolultabb nyelvi rendszerhez szokott agyának egy egyszerűbb szerkezetű nyelv elsajátítása könnyebben menne. (de nincs így, mert a francia nem nehezebb, bonyolultabb, mint az angol). egy szóval sem hivatkoztam az első nyelv megtanulásának a módjára, vagy annak idő szükségleteire. nem is releváns én a már megtanult anyanyelv következményeinél kezdtem a gondolatmenetet.

    It's a rare occurrence, like a double rainbow, or someone on the Internet saying, "You know what? You've convinced me I was wrong."

  • Beri

    addikt

    válasz Rickazoid #27 üzenetére

    Meddig tanul egy nyelvet egy csecsemő? Körülbelül 1-1,5 évig, és akkor már a többség úgy tud kommunikálni szóban, mint te vagy én (persze csak ha a szülei nem retardáltak).
    Jah. Tudja mondani, hogy baba, meg mama, meg kutya, cica, brumi. Ilyen szintű nyelvtudást ennyi idő alatt simán, gond nélkül elsajátít egy felnőtt ember is, ha olyan környezetben van (mindenki úgy beszél hozzá), plusz van valami motiváció.

    eladó Aromamizer RDTA V1

  • Idiofil

    aktív tag

    Hát azért sztem azt senki sem tudja megmondani, hogy 1. nyelvet nehezebb-e megtanulni vagy a 2.at....De gondolom a 2.at nehezebb...Azt régen tudjuk, hogy a magyar oktatás elég durva hiányosságokkal küzd, előbb azokkal kellene foglalkozni....Amerikai oktatásról nem tudok nyilatkozni, de amennyit tudok róla....hát érdekes....
    De valszeg 10 spanyol szóval többre megy, mint azzal hogy System.out.print("Blabla");
    Mert aki nem akar tanulni, az úgy is tesz rá, hogy mit beszélnek mellette az órán....

    "Those who want respect, give respect"

  • fatal`

    titán

    válasz Zirowe #12 üzenetére

    Persze mert a programozási nyelvek egy szinten vannak az utcai szlenggel. Grat.

    Mondjuk ettől még baromság az egész, de nem vagyok meglepődve. Az egyetlen ország, ahol lehet érettségizni origamiból.

    [ Szerkesztve ]

  • Rickazoid

    addikt

    válasz Beri #31 üzenetére

    "Jah. Tudja mondani, hogy baba, meg mama, meg kutya, cica, brumi. "
    Mondom ha a szülei nem retardáltak. Amelyik gyerek másfél éves korában nem képes társalgási szintű kommunikációra (vagyis megérti, amit mondanak neki és önálló mondatokat formál, alkalmazza az általa felismert nyelvtani szerkezeteket anélkül hogy tudná, hogy mik azok, képes számára ismeretlen dolgokat is megfelelően körülírni és ki tud következtetni egy számára ismeretlen nyelvtani szerkezetet, majd használja úgy, hogy megértsék mások, még ha valójában nem is használja helyesen - ergo nagyságrendekkel többet tud pár alapszónál és becézésnél), azzal gyerekkorában csak gügyögtek 1 éven át ahelyett, hogy beszéltek volna hozzá. Gügyögni nem szabad egy csecsemőnek, akárki is volt az a hülye, aki kitalálta és elterjesztette, rosszul tette, mert az csak hátráltatja egy gyerek nyelvi fejlődését és ezért lehet olyan, amit írsz, hogy 1,5 éves korában csak annyit tud kinyögni, hogy baba, mama, kutya, cica, brumi, hisz a kezdetektől ezt hallotta és csak ezt tanulta meg.
    Megfelelő környezetben egyébként én sem vitattam a gyors nyelvtanulási lehetőséget, de még úgy is 5-10 év, hogy bármilyen környezetben megértesse magát anyanyelvi szinten beszélőkkel és őket is megértse, de még úgy sem jut el ennyi idő alatt anyanyelvi szintre, hacsak nincs az átlagnál jóval magasabb intelligenciája.

    Erkölcstelen csíkot húzni a másik krumplifőzelékébe csak azért, hogy legyen egy szünet.

  • Depression

    veterán

    Az idegen nyelv olyan, mint a matek, meg a rajz. Van, akinek van érzéke hozzá, és van akinek sosem fog menni.
    Ha ennek a srácnak ehhez van érzéke, és ezt támogatják, akkor ez helyes döntés.

    Orr alatt hordott szájmaszk pont annyit ér, mint a herére húzott koton.

  • buherton

    őstag

    válasz Zirowe #12 üzenetére

    Matek helyett a pénztárgépek alapműveleteit.

    Abból is megbuknának. Anno elég "színvonalas" iskolába jártam, ahol az érettségi előtt gondot jelentett az egyik osztálytársamnak negatív számból kivonni. Természetesen leérettségizett.

    (#35) Depression: Nálunk matek érettségin 5-en tudtuk megoldani kb 32 főből ezt a feladatot: ha 1,5 tégla 80 huf, akkor mennyibe kerül 4 db tégla? És ha bele gondolok, hogy anno már az alsóban már másodfokú egyenleteket tanultak a diákok, itt meg most érettségin egy sima arányosságot nem képesek megoldani.

    [ Szerkesztve ]

    tely, baly, fojó, mennyél, mingyárt, telyföl, tolyás, malyd, kapú, egyenlőre, ejsd, jáccani, ahoz, fúj, hüje, muszály, alat, álok, lasan, fojtatás, ál, fontós, költsön, eggyüt, lyob (jobb?), mek, mongyak, milyért - !!! Tanúlyunk már meghejjessen irni... !!!

  • po1son

    addikt

    válasz Depression #35 üzenetére

    Ha diszlexiás is, akkor is megtudna tanulni egy nyelvet, de ettől függetlenül teljesen igazad van, mert amcsi és nincs rászorulva a nyelvtanulásra...
    Jó döntés volt az iskola részéről, hogy vmi érdemlegest tanul a spanyol helyett és nem felmentést kap...

    STEAMID/WOT nick: po1son_

  • Idiofil

    aktív tag

    válasz Depression #35 üzenetére

    Persze hogy támogassák, de ne így...
    Ha ezt a példát követik, akkor sose lesz vége és mindenki majd mást fog tanulni......
    *claps*

    "Those who want respect, give respect"

  • .tnm

    addikt

    válasz po1son #37 üzenetére

    Ha diszlexiás is, akkor is megtudna tanulni egy nyelvet

    Hát, ez nagyon nem biztos.

    It's a rare occurrence, like a double rainbow, or someone on the Internet saying, "You know what? You've convinced me I was wrong."

  • tzl

    senior tag

    válasz elistvan #20 üzenetére

    Egyrészt olyan, hogy tévesen túl hamar lehet sikert elérni, nem létezik. Rossz tanár van és rossz metódus. Meg jó tanár és jó metódus. Ha valaki megtanul három szót és abból érthető mondatot tud formálni, az siker, ami további tanulásra ösztönöz.
    Ráadásul az angol nyelvtanulási szempontból rémálom, ha a klasszikus, nyelvtanszemléletű módszerrel akarják tanítani. Totál logikátlan, kivétel kivétel hátán, a germán eredet mellett van benne egy rakás neolatin, főleg francia, meg kelta is. Vannak nála nyelvtan szempontjából sokkal logikusabb, ezért jobban tanulható nyelvek. Már ha az ember mindenáron nyelvtant akar oktatni és nem nyelvet.
    A nyelv tanulásához egyébként nem kell nyelvtant tanulni, a gyerek sem tudja, hogy éppen főnevet vagy igét tanul és az ikes igék ragozásának sem tudja a szabályát. Beszél, ahogy tud, nyelvtanilag hibásan, kevés szóval, de megérteti magát. Nálunk beleverik az emberbe, hogy helyesen kell beszélni, ezért egy csomóan nem mernek megszólalni. Egy gyereket hol érdekli, hogy helyesen beszél-e? Mond valamit, te meg úgyis megérted. Meri használni a korlátozott tudását, ezt kell elérni az idegennyelv oktatásban is, ehhez viszont szükséges a korai sikerélmény. Akkor is kap enni a gyerek, ha azt mondja, kérek ennit, pedig ez ugye nyelvileg borzalom. De a pincér is megérti, ha ugyanezt felnőttként, idegen nyelven adjuk elő. Hoffmann meg elmehet a sunyiba, kb. Vhol a harmincas években maradt a nyelvtanári tudása és készségei.
    Az angol nyelvoktatás erőteljesen épít a beszédcentrikus alapokra. Minél hamarabb merjen kommunikálni a tanuló. De ez igazából minden nyelv oktatására igaz.

  • tzl

    senior tag

    válasz Rickazoid #27 üzenetére

    9-10 évesen még iszonyú hülyeségeket tudnak mondani a gyerekek az anyanyelvükön. Tehát az anyanyelv anyanyelvi szinten való elsajátítása is minimum 10 év. Ehhez képest egy kamasz gyerek anyanyelvi környezetben 2 év alatt közel tökéletesen meg tud tanulni egy nyelvet. Ez azért van, mert a nyelvtanulást erőteljesen befolyásolja az idegrendszer érettsége és tanulásra kondicionáltsága. Egy másfél éves gyerek néhány szót ismer és nagyon egyszerű mondatokban képes csak kommunikálni. Egyáltalán nem igaz, hogy úgy használja a nyelvet, mint egy felnőtt.

  • tzl

    senior tag

    válasz Rickazoid #34 üzenetére

    Másfél éves gyerek még nem képes a társasági kommunikációra, abban a korban pl. Még bőven jellemző az első személy helyett a harmadik személy használata. Másfél évesen még ott tartanak kb. Hogy "sír a baba", ahelyett, hogy azt mondanák, sírok.

  • Rickazoid

    addikt

    válasz tzl #41 üzenetére

    "9-10 évesen még iszonyú hülyeségeket tudnak mondani a gyerekek az anyanyelvükön."
    A felnőttek is, ehhez nem kell gyereknek lenni.
    "Tehát az anyanyelv anyanyelvi szinten való elsajátítása is minimum 10 év."
    Rossz következtetésből indulsz ki, ilyen értelmezéssel az anyanyelv teljes elsajátítására egy élet is kevés lenne.
    "Ehhez képest egy kamasz gyerek anyanyelvi környezetben 2 év alatt közel tökéletesen meg tud tanulni egy nyelvet. "
    Mondod te. Esetleg egy német meg tud tanulni úgy-ahogy hollandul 2 év alatt, vagy egy spanyol portugálul, de mondjuk egy magyar angolul vagy fordítva... 5 évig tanulhatja és még a felét sem ismeri a nyelvnek, anyanyelvi környezetben. Nagyon más társalgási szinten megértetni magát valakinek és megtanulni egy egész nyelvet hibátlanul. Utóbbi talán nem is lehetséges, még anyanyelvi szinten sem úgy, hogy a teljes nyelv 100%-át lefedje a tudása az embernek, a szókincs a legjobb példa erre.
    "Ez azért van, mert a nyelvtanulást erőteljesen befolyásolja az idegrendszer érettsége és tanulásra kondicionáltsága."
    Egy csecsemő idegrendszere semmivel sem fejletlenebb, mint egy felnőtt emberé sőt, egy felnőtt emberé kevésbé alkalmas tanulásra, mint egy csecsemőé. A bonyolultság és a fejlettség nem ugyanaz. Idősödve bonyolultabbá válik az idegrendszer, de ezzel arányosan csökken a tanulási képessége is. A fejlettsége viszont változatlan marad (leszámítva a fejlettség romlását, amit külső hatás vagy betegség okoz).
    "Egy másfél éves gyerek néhány szót ismer és nagyon egyszerű mondatokban képes csak kommunikálni."
    Az a néhány szó normális esetben lefedi az anyanyelvének 50-60%-át, amivel társalgási szinten már képes kommunikálni, a nagyon egyszerű mondat pedig, hogy nem képes összerakni egy olyan hosszúságú mondatot, mint amiket néha én is írok. De ez nem azért van, mert kevésbé fejlett, hanem mert szimplán kevésbé gyakorlott, ettől viszont még ismeri a nyelvet, csak a megfelelő alkalmazására kell rájönnie. Megjegyzem itt is sokat számít, hogy a szülők hogy tanították a gyereket a beszédre, beszéltek-e hozzá, mint egy emberhez vagy csak gügyögtek neki éjjel-nappal. A viszonylag kis szókincs amúgy nem számít, ha megérteti magát és másokat is megért, emellett ösztönösen felismeri a nyelvtani szerkezeteket és alkalmazza azokat, valamint rájön új, sosem hallott nyelvtani szerkezetek használatára a már megtanultakból. Erre egy felnőtt ember ritkán képes, túl sokfelé szóródik a figyelme, míg egy 1-2 éves gyerek figyelme inkább egyszerre egy dologra koncentrálódik, de az minden esetben valami tanulási folyamat része.
    A lényeg tehát, hogy van különbség aközött, hogy tud-e beszélni a gyerek az anyanyelvén és aközött, hogy a gondolkodása mennyire idomul hozzá a felnőttek gondolkodásmódjához, legtöbbször ugyanis nem a gyerek mond hülyeséget, hanem a felnőtt nem úgy gondolkodik, ahogy a gyerek. Nagy különbség. A bonyolult mondatok is ilyenek. Egy gyerek szimplán egyszerűbben gondolkodik. Nem kevésbé fejletten, csak egyszerűbben. És minden ember a gondolkodása alapján fejezi ki magát, ettől függ, hogy milyen mondatokat alkot. Ez megint nem a nyelvi felkészültségét és tudását tükrözi.

    (#42): "Még bőven jellemző az első személy helyett a harmadik személy használata. Másfél évesen még ott tartanak kb. Hogy "sír a baba", ahelyett, hogy azt mondanák, sírok."
    Ez olyankor fordulhat elő, ha nem önálló egyénként tekint magára. Nem szokatlan, de ez nem a nyelvi tudását tükrözi, hanem amint már írtam, a gondolkodását. Ha harmadik személyben beszél magáról, akkor szimplán nem jött még rá, hogy ő egy különálló személy, nem tudja megfelelően elhelyezni magát az emberek között, nem szocializálódott. Ez pszichológia, nem nyelvtanulás. A "sír a baba" egy teljesen helyes mondat és ha harmadik személyben beszél magáról, akkor a saját szemszögéből még helyes is. Később majd rájön, hogy alkalmazhatja a szüleitől hallott szerkezetet is, amikor azok beszélnek magukról. Kivéve ha nem hall ilyet eleget, mert gügyögnek vele és nem hibásan beszélnek hozzá, mintha valaki másról beszélnének: "Mi a baja a babának?", "Hol a baba?", "Hogy van a baba?", "Éhes a baba?", "Miért sír a baba", stb., stb., stb. Ismerős? Nekem igen. Ilyenek mellett nem szabad csodálkozni, ha egy 1,5 éves azt mondja, hogy "Sír a baba", ha előtte azt kérdezgették tőle, amikor sírt, hogy "Mi a baja a babának?".

    [ Szerkesztve ]

    Erkölcstelen csíkot húzni a másik krumplifőzelékébe csak azért, hogy legyen egy szünet.

  • #95561216

    törölt tag

    válasz adalbert1 #22 üzenetére

    Én meg akkor azt ajánlom a sok humán világeszének, hogy ha nem megy a gimis fizika, akkor kedzjen relativisztikus kvantummechanikával, onnét már könnyen fog menni a newtoni fizika.

  • tzl

    senior tag

    válasz Rickazoid #43 üzenetére

    Szerintem te még életedben nem láttál másfél éves gyereket, ha képes vagy teljes komolysággal leírni azt, hogy másfél éves gyerek szókincse kb. 50-60%-a az anyanyelvének.

    9-10 éves gyerekek pedig nyelvtani hibákat vétenek szóban, nem arról van szó, hogy fogalmakat használnak helytelenül, hanem alapvető nyelvtani hibákról, mint pl. Egyes szám, többes szám egyeztetése (sok számok vannak a feladatban), igeragozási hibák stb-stb.

    Nagyon tudományosan hangzik, amit az idegrendszer fejlettségéről írsz, kár, hogy én idegrendszeri érettségről beszéltem. Tudod, eleinte a gyerek nem képes szabályozni a záróizmait sem, Marokra tudja csak fogni a ceruzát, nem tud pár percnél tovább egy dologra koncentrálni stb-stb. Ezek mind az idegrendszer érettségével vannak összefüggésben.

    És természetesen egy gyereknek az önképe és éntudata később alakul ki, mint a beszédképessége, így akkor is egyes szám harmadik személyben fog beszélni magáról, ha egyébként a szülei mindig második személyben szólítják meg és kerülik a harmadik személyű általános alanyú kommunikációt.

    Finoman fogalmazva is tévképzeteid vannak a korai nyelvtanulásról és általában a nyelvtanulásról. Az látszik, hogy érdekel valamennyire a téma és utánanéztél felületesen, de ez egyelőre elég halovány.

  • dabadab

    titán

    válasz Rickazoid #34 üzenetére

    "Amelyik gyerek másfél éves korában nem képes társalgási szintű kommunikációra"

    ...az teljesen normalis. Egyreszt ilyen korban meg rettenetes szoras van gyerekek kozott, masreszt alapvetoen, atlagban ugy ket eves kor korul kezdenek el beszelni - ekkor meg szo sincs mondatalkotasrol, meg hasonlokrol.

    "Gügyögni nem szabad egy csecsemőnek, akárki is volt az a hülye, aki kitalálta és elterjesztette, rosszul tette, mert az csak hátráltatja egy gyerek nyelvi fejlődését"

    Ez nekem egy kicsit tulegyszerusitett bulvarpszichologizalasnak tunik, hiszen a legtobb gyerek alapvetoen joval tobbet hallja a tobbieket egymassal beszelni, mint amennyit vele beszelnek.

    Meg van egy kicsit olyan erzesem, hogy nem tul sok gyereket lattal kozelrol :)

    [ Szerkesztve ]

    DRM is theft

  • Beri

    addikt

    válasz Rickazoid #34 üzenetére

    A másfél éves gyerek szintje nem az, amit anyanyelvi szintnek neveznek felnőtt embereknél. Köszönőviszonyban sincs vele. Nem tudom, hány gyereked van, vagy hány kivándorolt emberrel beszélgettél azon a nyelven, amit meg kellett tanulniuk, de hidd el, másfél év egy felnőtt embernél is elég tud lenni társalgási szintű nyelvtudás elsajátításához, ha nem tiltakozik ellene az illető kézzel-lábbal. Nem azt mondtam, hogy másfél évesen gügyög a gyerek, de nem is beszél többszörösen összetett mondatokban, bonyolult alá-fölérendelő szerkezetekkel. Rövid tőmondatokat képez, sokszor rosszul artikulál, helytelenül ragoz, stb.

    #43: Egy csecsemő idegrendszere semmivel sem fejletlenebb, mint egy felnőtt emberé sőt, egy felnőtt emberé kevésbé alkalmas tanulásra, mint egy csecsemőé.
    Ezzel meg a makacs, önfejű, lusta felnőttek takaróznak, amikor valami újba kéne belekezdeniük.

    [ Szerkesztve ]

    eladó Aromamizer RDTA V1

  • Rickazoid

    addikt

    válasz tzl #46 üzenetére

    "Szerintem te még életedben nem láttál másfél éves gyereket"
    Csak a szűk családban négyet is láttam csecsemőkorától elég sokat. Mostanában meg rengeteget látok 5-6-8-12 éves gyerekeket. Pont úgy beszélnek, ahogy kell. Csak a gondolkodásuk más, kortól függően, ezért nem érti a legtöbb felnőtt néha őket.
    "ha képes vagy teljes komolysággal leírni azt, hogy másfél éves gyerek szókincse kb. 50-60%-a az anyanyelvének."
    Azt hiszem nem vagy tisztában az anyanyelv fogalmával és a szókincs teljes méretével. Egy gyerek amint önállóan mozog, felfog és megtanul szinte mindent, amivel találkozik. Más kérdés, hogy az irányított tanítás (szülők, később óvónők is) mennyiben befolyásolják ezt, normál esetben nem hátráltathatják.
    "9-10 éves gyerekek pedig nyelvtani hibákat vétenek szóban, nem arról van szó, hogy fogalmakat használnak helytelenül, hanem alapvető nyelvtani hibákról, mint pl. Egyes szám, többes szám egyeztetése (sok számok vannak a feladatban), igeragozási hibák stb-stb."
    Mi a jó életről beszélsz??? A legtöbb 9-10 éves gyerek sokkal helyesebben használja a nyelvet szóban és írásban is, mint a legtöbb felnőtt. Kicsit el vagy tájolva.
    "kár, hogy én idegrendszeri érettségről beszéltem."
    Mi az, hogy az idegrendszer érettsége? Ennek nincs semmi értelme. Az idegrendszernek fejlettsége és bonyolultsága van. Fejlettsége állandó, bonyolultsága az agyban és a gerincben változó, ideális esetben előbbiben egyre bonyolultabb egy bizonyos életkor eléréséig. Érettsége nincs az idegrendszernek. Amiről te beszélsz, azt úgy hívják, hogy tapasztalat. Tudatos és tudatalatti tapasztalat. A végtagok mozgatása, a záróizom használata, mindkettő tapasztalat útján sajátítható el. Semmi köze az idegrendszerhez, egy csecsemő keze már alkalmas egy ceruza megfogására, csak nincs elég tapasztalata, hogy meg tudja fogni ahogy kell. Ez egy sokkal komplexebb tanulási folyamat, mint a nyelvhasználat, nem érdemes idekeverni.
    "így akkor is egyes szám harmadik személyben fog beszélni magáról, ha egyébként a szülei mindig második személyben szólítják meg és kerülik a harmadik személyű általános alanyú kommunikációt."
    Ez tévedés. Amikor már beszélni kezd, van elég öntudata, hogy saját magát azonosítani tudja. Ha mégsem, az pszichológia, nem nyelvtanulás, így a saját szemszögéből lényegében helyesen beszél.
    "Finoman fogalmazva is tévképzeteid vannak a korai nyelvtanulásról és általában a nyelvtanulásról."
    Amit te tévképzetnek nevezel, azt én szimplán ténynek. Egy gyerek az első 1-1,5 évben tanul a legtöbbet, így a nyelvet is ekkor tanulja meg. A következő éveiben felhasználandó nyelvtani elemek és szavak 50-60%-át ebben a korban tanulják meg. Csak nevelés kérdése, hogy mikortól válik képessé az önkifejezésre és ezt milyen szinten teszi. De mint írtam, az önkifejezés egész mást jelent egy kisgyereknél, mert úgy gondolkodik, ahogy elképzelni se tudjuk, hisz egyrészt nem értjük, másrészt még csak nem is emlékszünk rá, mi hogy gondolkodtunk akkor. A többi, vagyis a szavak komplexebb használata és a bonyolultabb mondatok megfogalmazása pedig a gondolkodás bonyolódásával párhuzamosan alakul.

    (#47) dabadab:
    "Ez nekem egy kicsit tulegyszerusitett bulvarpszichologizalasnak tunik, hiszen a legtobb gyerek alapvetoen joval tobbet hallja a tobbieket egymassal beszelni, mint amennyit vele beszelnek."
    Nem bulvárpszichológia, hanem tény. Olyan korban a gyerekek még nem figyelnek egyszerre több dologra, felfigyelnek valamire és a figyelmük oda koncentrálódik. Ha a körülöttük lévő emberek hangjára figyelnek, arra koncentrálnak, ha a felettük lógó játékokra, akkor arra, esetleg elvannak a saját kezük vagy lábuk nézegetésével, olyankor viszont nem igazán törődnek azzal, hogy beszélnek-e körülöttük. Éles hangokra figyelnek csak fel. Viszont ha konkrétan hozzájuk beszélnek, akkor a figyelmük jó eséllyel oda koncentrálódik és az sokkal mélyebben beleépül a tudatukba. És ilyenkor azt fogják normálisnak gondolni.

    (#48) Beri:
    "A másfél éves gyerek szintje nem az, amit anyanyelvi szintnek neveznek felnőtt embereknél. Köszönőviszonyban sincs vele."
    Ne próbáld meg összehasonlítani a felnőtt embereket és a kisgyerekeket. Nem lehetséges, a gondolkodásmód és a gondolkodás komplexitása rendkívül eltérő. Amint egy gyerek beszél az anyanyelvén, nála az anyanyelvi szint. Amire először megszólal, a legtöbb szót, amit használni fog a következő éveiben, már ismeri, ahogy a nyelvtani elemeket is. Nem úgy néz ez ki, hogy 1,5 évig csöndben van, majd mond egy szót, a következő fél évben meg megtanul 10.000 egyéb szót és 500 nyelvtani elemet. A tanulás ott már lassul, csak ahogy tapasztalatokat gyűjt, rájön hogy lesz képes felhasználni a korábban már tudatosan vagy tudattalanul megszerzett információkat. Ezért tűnik úgy, mintha később tanulna hirtelen sokat, pedig először tanul nagyon sokat, majd ez a folyamat gyorsulva csökken, míg beáll egy általános tanulási képességre valahol a serdülőkor előtt.
    "másfél év egy felnőtt embernél is elég tud lenni társalgási szintű nyelvtudás elsajátításához"
    Ki mondta, hogy nem? Viszont az a nyelvtudás messze nem teljes nyelvtudás, csak bizonyos mennyiségű szókincs és a nyelvtani szabályok egy részének jó esetben tudattalan (a tudatossal nem sokra megy az ember, mert túl lassú) alkalmazása. Ettől még nagyon messze van az anyanyelvi szint, főleg mivel rengeteg kifejezést nem lehet egyszerűen lefordítani, hanem más kifejezést kell keresni rá, ami azzal egyenértékű a nyelvtanuló anyanyelvén. És az a legnehezebb része, főleg olyan nyelveknél, mint az angol vagy a magyar. De a német is érdekes a maga három nemével, persze egy német akkor is megérti amit mondani akarsz, ha rosszul használod a nemeket, visszafelé viszont nem biztos, hogy ez működni fog.
    "Nem azt mondtam, hogy másfél évesen gügyög a gyerek, de nem is beszél többszörösen összetett mondatokban, bonyolult alá-fölérendelő szerkezetekkel. Rövid tőmondatokat képez, sokszor rosszul artikulál, helytelenül ragoz, stb."
    Ahogy azt már leírtam párszor, ennek oka a gondolkodásmódjuk. Ez pszichológia, nem nyelvtan.
    "Ezzel meg a makacs, önfejű, lusta felnőttek takaróznak, amikor valami újba kéne belekezdeniük."
    Ez egy tudományosan igazolt tény. Nem kell takarózni vele, de nem is lehet, felnőtt embereknél a tudatos akarat pótolja az elvesztett tanulási képességeket, ennek hiányát nem lehet mire fogni.

    Erkölcstelen csíkot húzni a másik krumplifőzelékébe csak azért, hogy legyen egy szünet.

  • Beri

    addikt

    válasz Rickazoid #49 üzenetére

    Ha a gyerek beszél helytelenül, az anyanyelvi szint, de ha egy felnőtt, az csak simán rossz? Ugyan már...
    Meg olyan a gondolkodásmódjuk... Milyen? Hogy nem tudnak kimondani szavakat? Ugyanúgy csak gyakorlatlanság, mint egy felnőttnél, semmi több.
    Meg a felnőtt akarattal pótolja az elvesztett tanulási képességeket? Ezen is csak hangosan kacagni tudok. Pont hogy az a bizonyos akarat tartja vissza. Nameg az, hogy a felnőtt ember szégyellne annyira borzasztóan pocsékul beszélni egy nyelven társaságban, ahogy egy másfél éves kisgyerek teszi. Pedig úgy gyorsabban menne a tanulás is.

    Tudom, miről beszélek. Kötelezően tanultam szlovákot általánosban (meg aztán gimnáziumban is, de az már más tészta) rengeteg sorstársammal együtt. Láttam magyar-szlovák házasságból született gyerekeket, ahogy beszélni tanultak. Vannak rokonaim (huszonévesek és negyvenesek-ötvenesek is), akik angolul tanultak anyanyelvi környezetben, mert kellett.
    Továbbra is azt mondom, hogy simán tud olyan sebességgel nyelvet tanulni egy ember bármilyen korban, ahogy egy kisgyerek teszi. Csak elhatározás és kitartás kell hozzá, semmi több.

    eladó Aromamizer RDTA V1

Új hozzászólás Aktív témák