Sokat hoz a zenészeknek a streaming, de rettegnek az AI-tól

2022-ben már a zenei streaming hozta a legtöbb bevételt a zenészeknek, de rettegnek, hogy az AI-trendek mit okoznak a következő években.

A CISAC jelentése szerint 2022-ben a zenészek és dalszövegírók legnagyobb bevételi forrása már a zenei streaming volt, a digitális jogdíjakból pedig 34 százalékkal többet, 4,2 milliárd eurót szedtek be, mivel egyre többen fordultak a zenei és videós előfizetős szolgáltatások felé.

A streamingből származó bevételek megugrottak a világjárvány alatt, ez így is maradt, és már többet hoznak a zenészeknek, mint a tévé és a rádió. Az élő és nyilvános szereplésekből származó bevételek 69,9 százalékkal emelkedtek, de még a 2019-es szint alatt maradtak. Ez idén megfordul, és nagyobb lehet.

A jelentés arra figyelmeztet azonban, hogy jövőre már gondot okozhat, hogy a fogyasztók nem költekeznek annyira, továbbá a művészek költségvetései is szűkösebbek.

A Spotify ezen a héten kiadott jelentésében egyébként közölte, hogy a havi szinten aktív felhasználók száma 26 százalékkal, 574 millióra nőtt a harmadik negyedévben, ezzel pedig a saját és az elemzők várakozásait is túlszárnyalták. A nadrágszíj húzogatása egyes kiadások és stratégiák terén pénzügyileg is bejött a vállalatnak.

A CISAC elnöke, aki egyike az ABBA alapítóinak is, hozzátette: az AI igen komoly hatással lehet az ágazat bevételeire a jövőben, már a következő években. Bjorn Ulvaeus szerint a zenészeknek le kell ülni a tech cégekkel és a jogalkotókkal.

Azóta történt

Előzmények