Hivatal(nok)ok az interneten

Egy, Ket

A Ket-ként ismert „közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény” elindítására – amely mostantól szabályokat ír elő az elektronikus eljárásokra is – egymilliárd forint állami támogatás áll rendelkezésre, amelynek fele napokon belül, másik fele a hatályosulás tapasztalatait összegző kormányértékelést követően, jövő év február hónaptól segítheti a várhatóan nem könnyű szervezeti átállásokat. A szolgáltató közigazgatás kialakulása természetesen egy törvény hatályba lépésével nem következik be azonnal, ezt nem is várhatjuk el az állami szervezetektől, a változás egy hosszabb folyamat eredménye lesz.

Uniós színvonalú szabályozás

A legfontosabb újdonság talán az, hogy az állampolgár mostantól nagyon sok területen szabadon választhat a hagyományos és az elektronikus adminisztráció között, amennyiben a technológiai lehetőségekkel már rendelkezik, például regisztrálta magát az Ügyfélkapunál (az okmányirodáknál lehet a belépőkódokat igényelni). Az elektronikus aláírással rendelkezők több helyen közvetlenül is elérhetik a hivatalokat. Sokat hallottunk már az adóbevallások, a magánnyugdíjpénztárak ügymenetéről, ahol vannak jó példák az e-aláírásos alkalmazásokra, de a most életbe lépő törvényi szabályozás az, amely immár 6000 szolgáltatás intézését teheti lehetővé elektronikusan. Persze további feltételek is szükségesek a fogadó oldalon, a bevezetéshez időre van szükség és jelentős szemléletváltozásnak is végbe kell mennie a közigazgatásban – ez utóbbit lesz talán a legnehezebb elérni.


Grafika: NetLock Kft.

Lényeges változás még, hogy a hatóságoknak kell majd azokat az igazolásokat beszerezniük, amelyek már más állami adatbázisokban szerepelnek és szükségesek az adott eljárásnál. Ez az utóbbi módszer kicsit hasonló az évekkel ezelőtt kitalált „egyablakos” megoldáshoz, amely a gyakorlatban csak részben tudott megvalósulni, ezért is tűnik merész vállalkozásnak az újólag elővett megoldás. Most még a legtöbb területen az is problémát okoz, hogy a szükséges nyomtatványok és tájékoztató anyagok az interneten elérhetők legyenek, de talán ez a jogos kívánság is megvalósulhat, a törvény ugyanis kötelezővé teszi a hivataloknak ezt az ügyfélbarát kényelmi szolgáltatást.

A Belügyminisztérium és a társtárcák monitoring rendszert építettek ki a működési tapasztalatok folyamatos értékelésére és a felmerült jogalkalmazási kérdések haladéktalan megválaszolására. Egyelőre talán nem kell tartani attól, hogy jelentős tömegek rohamozzák meg az Ügyfélkaput, így adott a kapkodás nélküli lehetőség a rendszer csiszolgatására, a fokozatos bővítésre. Emlékezzünk csak: induláskor a bankkártyák is nagyon lassan terjedtek, aztán néhány év múltán már mindenki használta. Így lesz ez az eID-kártyákkal is, négy-öt év van már csak hátra.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények