A Google a múlt héten újabb felhasználók számára tette hozzáférhetővé ingyenes levelezőrendszerét, bár ez – mint hangsúlyozták – nem jelenti azt, hogy a már közel egy éve, tavaly április 1-je óta tesztelt Gmail készen áll a bevetésre. Korábban csak meghívottak szűk köre vehetett részt a szolgáltatás béta-tesztjében – nagyjából 2000 ember, illetve az általuk felkért további néhány ezer érdeklődő –, most azonban a vállalat mindazokat bevonta a programba, akik feliratkoztak a rendszer fejlődéséről tudósító hírlevélre.
A felhasználók körének bővítése azonban nem jelenti azt, hogy a hosszas tesztidőszak véget ért volna – mondta a Google szóvivője a BBC-nek, hozzátéve, hogy egyelőre nem tudni, mikor kezdődik a rendszer éles üzeme. Ez pedig nem csupán a cég befektetőit és az elemzőket érdekelné, hanem bizonyára a rivális e-mailszolgáltatókat is.
Szolgáltató | Tárhely |
AOL Mail | 100 MB |
Citromail (magyar) | 20 MB |
Easymail (magyar) | 100 MB |
Freemail (magyar) | 5 MB (előfizetéssel 55 MB) |
Gmail | 1000 MB |
Hotmail | 250 MB (előfizetéssel 2000 MB) |
Mailbox (magyar) | 10 MB |
PrimPosta (magyar) | 6 MB |
Walla | 1000 MB |
Yahoo Mail | 250 MB (előfizetéssel 2000 MB) |
Mert – amint arról beszámoltunk – a Gmail tesztüzemének puszta bejelentése is komoly hullámokat keltett a piacon. Miután a Google közölte, hogy 1000 MB tárhelyet biztosít ingyenesen minden felhasználója számára, a konkurensek – élen a Yahoo-val – sebtében kibővítették a levelek tárolására elérhető kapacitásukat. Hazánkba azonban nem jutott el a tárhelybővítési hullám, a hazai e-mailszolgáltatók nem látták szükségét és értelmét annak, hogy felvegyék a versenyt az internetes multikkal. Nálunk jelenleg a Easymail kínálja a legnagyobb, 100 MB méretű ingyenes postafiókot, a többi szolgáltató ennél gyakran lényegesen kisebb tárhelyet biztosít, noha térítés ellenében – nemzetközi összehasonlításban csupán szerény mértékben – felduzzasztható a fiók.
A Google azért hozta létre az egyelőre hatalmasnak mondható postafiókokat, hogy a felhasználókat rábírja az elektronikus levelezés webes bonyolítására. Hiszen azáltal, hogy egyetlen levelet sem kell a kukába dobni, csinos kis archívum építhető ki a rendszerben, amely ráadásul lehetőséget ad az üzenetekben és a csatolt állományokban való keresésre. A projektet reklámbevételekből tervezi finanszírozni a Google, ami néhány jogvédő szervezet nemtetszését váltotta ki – a cég ugyanis egy olyan reklámrendszert alkalmaz, amely a levelek szövegét elemezve jelenít meg a tartalomhoz illő(nek vélt) hirdetéseket.